©Autopian

Nieuw automerk van Jeff Bezos komt met goedkope concurrent van Tesla Cybertruck
De nieuwe Amerikaanse EV-fabrikant genaamd Slate Auto ontwikkelt een elektrische pick-up truck die slechts 25.000 dollar zou gaan kosten. Amazon-oprichter Jeff Bezos is een van de grote investeerders.
De EV-startup Slate Auto is nog in mysterie gehuld, maar volgens bronnen van Techcrunch heeft het bedrijf als doel om een tweezits elektrische pick-up truck te lanceren met een prijskaartje van rond de 25.000 dollar. Dat is veel goedkoper dan de Tesla Cybertruck, die in de VS vanaf 82.000 dollar verkrijgbaar is.
Er zijn nog geen details over de elektrische tweezits pick-up truck naar buiten gekomen. Slate zegt in een vacature 'de status quo van voertuigontwerp uit te dagen', maar het is afwachten wat er zo anders zal zijn aan het ontwerp. Het doel is in elk geval ambitieus, maar er is dan ook een investeerder met diepe zakken: miljardair Jeff Bezos.
Bezos als grote geldschieter
Slate Auto werkt sinds 2022 in stilte en ontstond destijds volgens Techcrunch vanuit een ander bedrijf met veel connecties met Bezos, die ook eigenaar is van de Washington Post en het ruimtevaartbedrijf Blue Origin. Er zouden nog enkele andere miljardairs geld in de startup hebben gestoken.
In een eerste financieringsronde haalde het bedrijf 111 miljoen euro op, maar er volgde nog een ronde met een onbekend bedrag. Bezos zou zelf niet nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van de pick-up truck en fungeert alleen als grote geldschieter.
De startup wil zijn accu’s, elektromotoren en andere technologie bij externe leveranciers inkopen. Meerdere topmannen van Slate werkten eerder bij Harley-Davidson. Het bedrijf heeft al honderden medewerkers in dienst, van wie velen eerder bij Ford, General Motors en Stellantis werkten.
Slate zou de eerste Amerikaanse EV-startup worden nadat Fisker vorig jaar failliet ging. Nieuwkomers Rivian en Lucid timmeren ook hard aan de weg.
Andere strategie dan Tesla
De meeste EV-startups volgen het voorbeeld van Tesla door eerst high-end auto’s te introduceren met hoge prijzen en grote winstmarges, waarna ze als ze bekender zijn geworden overstappen op betaalbaardere EV’s met een groter volume en kleinere winstmarges. Slate keert dit om, zeggen de bronnen van Techcrunch, en hoopt de ‘eerste auto’ van kopers te worden. Eigenaren kunnen hun auto dan later personaliseren of upgraden.
Wanneer de startup van plan is om een tipje van de sluier te geven over zijn betaalbare pick-up truck, is nog niet duidelijk.
Volg meer over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.