©Unsplash

Netbeheerder wil EV's ook thuis trager laden in de spits, wel in ruil voor vergoeding
Om het overbelaste stroomnet te ontlasten willen netbeheerders dat ook thuisladers voor elektrische auto's tijdens de spits minder snel laden. Een proef op dat vlak levert positieve resultaten op.
Onlangs was er al een grootschalige proef met het vertragen van openbare laadpalen tijdens de spits. In Noord-Brabant en Limburg werd de laadpiek van openbaar geladen elektrische auto's verschoven en uitgesmeerd naar de avond en nacht: precies wat de netbeheerders willen. En dan is het logisch dat er ook wordt gekeken naar de laadpalen die mensen thuis hebben, want bijna driekwart van de EV-laders in Nederland is zo'n thuislaadpunt.
Zulke thuisladers moeten dus ook trager gaan laden tijdens de spits, meldt netbeheerder Liander. Daar hebben de eigenaren van die laadpaal nauwelijks last van, blijkt uit een test onder 330 huishoudens van netbeheerder Stedin en energieleverancier Essent
Laadpiek werd flink verschoven
De test liep van afgelopen oktober tot januari. In die donkere, koude maanden is de druk op het stroomnet in de spits nog hoger, vanwege verlichting en warmtepompen. Voorwaarde van de test was ook dat autobezitters zelf niet na hoeven te denken over het 'netbewuster' thuisladen: de gebruiker sluit de auto zoals altijd gewoon aan op de eigen laadpaal.
Als het stroomnet het toelaat worden auto's thuis alsnog sneller geladen. En wie dat wil, kan via een app aangeven toch sneller te laden, ook tijdens de spits. Vooral bij huishoudens met een vast stroomtarief werd de laadpiek flink verschoven: 68 minder in de avondspits. Voor die groep is het volgens Liander belangrijk om een financiële vergoeding te bieden als zij bereid zijn hun laadsessies te verplaatsen.
'Netbewust laden' moet de norm worden
Mensen met dynamisch stroomtarief hebben al een financiële prikkel om netbewuster te laden. Stroom is bij die contracten goedkoper buiten de spits, dus denken zulke klanten al bewuster na over wanneer zij hun elektrische auto laden. Bij de thuislaadsessies die puur werden geoptimaliseerd op basis van dynamische stroomtarieven werd het stroomverbruik bij één van de laadaanbieders tot 88 procent verlaagd in de avondpiek.
Liander meldt dat het komende maanden werken samen met de andere netbeheerders en laadaanbieders het 'netbewust thuisladen' verder uitrolt. Dat netbewust thuisladen moet de norm worden in gebieden waar het te druk is op het elektriciteitsnet, is de ambitie van de netbeheerders. Op die manier komt er sneller ruimte voor groei: het verzwaren van het stroomnet gebeurt al volop, maar dat is een dure en tijdrovende operatie. Elke vorm van verlichting helpt in de tussentijd.
Meer nieuws over energie en mis niets met onze Bright-app.