©Unsplash

©Unsplash

Bluesky-gebruikers pesten Adobe weg: dit is de reden

Op social medium Bluesky is het bedrijf Adobe niet welkom. Diverse gebruikers pesten het bedrijf weg. Adobe heeft zelfs een vrij normale post offline gehaald door de enorme stroom aan haatreacties die het ontving. Waar komt die haat vandaan?

Het heeft waarschijnlijk alles te maken met de AI waar Adobe zoveel mee bezig is. Zelfs bij een post waarin Adobe alleen maar zegt: “Hé, wij zijn Adobe! We zijn hier om in contact te komen met de kunstenaars, ontwerpers en verhalenvertellers die ideeën tot leven brengen.” De post kon rekenen op duizenden reacties en dat waren geen likes.

Boosheid om Bluesky-post

Bluesky-gebruikers hielden weinig van het bedrijf heel, maar desondanks (of misschien niet wetende dat Adobe zo werd aangepakt), verscheen er even later een Photoshop-account: “Ben je bereid om jezelf te verdedigen, wat je dwaze en zwakke moederbedrijf niet kon?” was te lezen in een post. Mensen gebruikten het account vooral om te vertellen waar ze niet blij mee zijn bij het gebruik van Photoshop en de richting die het opgaat met AI.

“Ik ga ervan uit dat je ons maandelijks geld gaat vragen om je posts te mogen lezen.” Het abonnement op Photoshop is inderdaad niet goedkoop. Ook het Photoshop-account heeft door alle negatieve feedback de eerste post verwijderd. Adobe en Photoshop zijn allebei nog wel aanwezig op het social medium, maar posten niet meer. Voorlopig lijkt het geen goed idee voor Adobe om op Bluesky actief te blijven.

'AI maakt de creatieve wereld kapot'

Ondertussen zijn mensen op allerlei andere websites en social media al langer bezig met wat Photoshop allemaal doet met AI. Op Reddit is er een thread die ‘Adobe AI maakt de creatieve wereld kapot’ heet en waar mensen onder andere stellen dat ze geen AI-persoon willen in hun voorbeeld van hun design. Er zijn zelfs mensen die teruggrijpen naar wat Adobe met rivaal Macromedia deed in 2005 door het over te nemen. Weer iemand anders vond het vooral schokkend dat hij of zij bijna een advertentie online had gezet met daarin een paard met 12 hoeven, terwijl dat er gewoon 4 moesten zijn. “Ik heb door schade en schande geleerd om ‘Voeg generatieve AI toe’ uit te schakelen op Adobe Stock,” schrijft Rainbowrambo op Reddit.

Of Photoshop en Adobe met al deze backlash toch op het social medium blijven valt nog te bezien: de aandacht die mensen en bedrijven immers graag online zoeken, is toch van een heel ander kaliber dan de reacties die Adobe krijgt. 

Lees meer over Photoshop.