©Kia

Duurtest Kia EV3: de Niro kan wel plaatsmaken
Onze autotester Rutger rijdt de komende maand in de bestverkopende auto in Nederland van dit moment: de Kia EV3. Vandaag de eerste kennismaking
Ik ga een potentieel pijnlijke maand tegemoet. Drie jaar geleden kocht ik van mijn eigen geld een Kia Niro ev. Niet omdat hij gesponsord werd, of dat ik ook maar een mattensetje kado kreeg. Nee, omdat het destijds per euro de fijnste elektrische auto was voor mijn behoeftes. Sindsdien heb ik bij de Model Y, de Smart #3 en de Scenic wel momentjes gehad waarbij ik dacht: hmmm, wellicht had ik even moeten wachten. Maar over het algemeen sta ik nog steeds achter mijn keuze voor de Niro. Maar nu staat er dus een EV3 op de oprit. Die wordt naast de Niro in de showroom gezet door Kia. Voor €2000 minder. Maar de binnenruimte is heel erg vergelijkbaar, omdat de EV3 als elektrische auto ontworpen is, terwijl de Niro er ook is met verbrandingsmotor. De ruimte in de kortere EV3 is dus efficiënter gebruikt en binnen merk je dat. Achterin zit je nog steeds ruim en de EV3 heeft maar 10 liter minder bagageruimte.
Waar de Niro alleen te koop is met een 65 kWh accu, moet je bij de EV3 kiezen voor een kleinere (55 kWh) of een grotere (78 kWh) accu. Die long range variant begint bij €41.495. Met €4500 prijsverschil tussen de kleine en grote accu in de EV3 zijn het echt twee verschillende auto’s om te vergelijken. Kia heeft (naar gebruik van importeurs) ons de meest luxe variant meegegeven in de GT line uitvoering. Die kost zo’n €48K.
Oogt en voelt stukken moderner
Uiterlijk is de EV3 duidelijk een stap vooruit in de toekomst. Hij oogt als het kleine broertje van de hoekige EV9. Ik geloof dat ik de Niro nog steeds een geslaagder ontwerp vindt, maar dat ziet er wel plotseling wat gedateerd uit naast de EV3. Het interieur oogt veel opener en moderner. De middenconsole is verdwenen, de schakelknop is dan nu ook naar het stuur verhuisd en het ontwerp oogt gewaagd zonder onergonomisch te worden. Onder je rechterarm bevindt zich een soort salontafel met in onze uitvoering een aantal knoppen voorop. Gek genoeg kun je de armsteun wel optillen, maar zit daar geen opbergvak onder.
De hoofdsteunen zijn van een soort hemels wolkendek gemaakt, waar je een klein beetje inzakt en ook de stoelen hebben meer een “thuis op de bank” dan “aan de start op Spa Francorchamps” vibe. Applaus voor Kia, want de meeste mensen willen comfortabel van A naar B, niet doen alsof ze Lewis Hamilton zijn tussen hun huis en de Albert Heijn.
Het infotainment-systeem voelt ook wat frisser. Er is nu een YouTube-app om tijdens het laden even wat Bright-reviews te kunnen kijken. Alles reageert ook net even wat sneller. Perfect is het zeker nog niet. Er is een kleine leercurve, zo zit er een + logootje naast de instellingen voor de climate control om die verder uit te vouwen. Toen ik de verlichting in het interieur wilde aanpassen had ik ook YouTube nodig, omdat het gek genoeg onder Klimaatinstellingen was verstopt en niet onder Verlichting. Raar.
De komende weken ga ik erachter komen of de Niro uit de optielijst mag verdwijnen. Mijn voorgevoel zegt van wel.
50 procent korting: bestel hier je Bright E-bike Party 2025 ticket(s)