©ADO

Deze elektrische vouwfiets heeft een paar handige verbeteringen
Het e-bike-merk ADO komt met een nieuwe elektrische vouwfiets, die is voorzien van een automatische versnellingsbak met drie versnellingen. Daarnaast heeft de nieuwe vouwfiets nog een paar verbeteringen.
E-bike-fabrikant ADO lanceerde onlangs al zijn elektrische stadsfiets ADO Air 30 Ultra met een automatische versnellingsbak met drie versnellingen. Deze drietraps automaat brengt het bedrijf nu ook naar zijn nieuwe elektrische vouwfiets, de ADO Air 20 Ultra, die eind deze maand verschijnt.
De Bafang-motor schakelt automatisch naar de juiste versnelling. In de eerste versnelling kun je makkelijker wegrijden uit stilstand, bijvoorbeeld na het wachten bij een verkeerslicht, en fiets je makkelijker een steile helling op. De nieuwe Ultra-vouwfiets heeft ook een riemaandrijving, wat veel minder onderhoud vergt dan een ketting.
Bovendien is de voorvork lichter en stabieler ontworpen dan bij de voorgangers en is de veerweg instelbaar. Het opvouwen van de Ultra-vouwfiets kost je volgens de fabrikant zo’n 10 seconden. Dat is handig als je hem wilt meenemen in de trein.
Actieradius
De elektrische vouwfiets heeft twee modi voor de trapondersteuning: Eco en Sport. De actieradius is volgens ADO 100 kilometer in de Eco-stand en dat is met een optionele extra batterij met nog eens 60 kilometer te verlengen. Dat zijn vrij lange afstanden voor een vouwfiets.
Gewicht en prijs
De nieuwe Air 20 Ultra weegt 19 kg en is daarmee 1 kg zwaarder dan de Pro-versie. Dat is niet licht, maar het is ook wel te verklaren door alle onderdelen. Wil je een hele lichte elektrische vouwfiets, dan is er de Air Carbon van vorig jaar, die 12,5 kg weegt en die we ook hebben getest.
De ADO-vouwfiets is ook te koppelen aan een app voor onder meer navigatie en het controleren van het batterijniveau. De ADO Air 20 Ultra is later deze maand te koop voor 1799 euro.
Probeer zelf de nieuwe e-bikes van bekende fabrikanten tijdens onze Bright E-Bike Party.