©Renault

Renault Scenic E-Tech geüpdate: meer luxe voor Auto van het Jaar 2024
De Scenic E-Tech electric is onze favoriete elektrische auto van rond de €45K. Desondanks krijgt hij een paar verbeteringen. Renault blijft lekker doorsleutelen en dat levert nu een paar fijne extra’s op. Vooral als je kiest voor de esprit Alpine of de über-luxe iconic.
De Scenic is nu voorzien van One Pedal Driving. Dat betekent optrekken én remmen met alleen het rechterpedaal. Het rempedaal blijftbeschikbaar voor als het écht moet. Maar nodig heb je hem niet. Met een beetje oefenen heb je One Pedal Driving zo onder de knie en de meeste elektrische rijders zweren er bij. Heb je al een Scenic mét stuurflippers? Dan kun je deze functie zelfs achteraf nog toevoegen bij de dealer. Handig.
Een stopcontact in je achterbak
Vanaf deze zomer is er een 22 kW AC-bidirectionele lader als optie. Daarmee laad je in 30 minuten tot 80 km bereik bij, gewoon via een openbaar laadpunt (mits die 22 kW kan leveren). Met de Vehicle-to-Load-adapter (V2L) verander je de auto in een rijdend stopcontact: tot 3,7 kW voor je barbecue, koffiemachine of laptop tijdens een roadtrip.
Meer luxe in alle uitvoeringen
De Scenic E-Tech electric in techno-trim krijgt standaard stoel- en stuurwielverwarming.
Stap je in de esprit Alpine, dan krijg je standaard elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming en lendensteun. De bestuurdersstoel masseert je rug terwijl je in de file staat.
De iconic gaat nog een stapje verder. De iconic krijgt er het slimme Solarbay-dak bij en het pack augmented vision er bovenop. Je kiest uit een interieur in zwart met alcantara óf lichtgrijs met echte houten accenten. De stoelen zijn herontworpen voor betere zijdelingse steun dus geen geslinger meer in bochten. Ook hier: elektrisch verstelbaar, verwarmd en inclusief massage.
Je auto weet wie je bent (en wanneer je moe bent)
Renault heeft een camera in de A-stijl gestopt die je gezicht herkent. Stap je in, dan worden je stoel, spiegels, media-voorkeuren en apps automatisch aangepast aan jouw profiel. Alles blijft lokaal opgeslagen, dus geen zorgen over je data. Dezelfde camera houdt ook je alertheid in de gaten. Begin je te geeuwen of knipper je net iets te langzaam met je ogen? Dan stelt de auto voor om even pauze te nemen, via de Take a Break!-app. Het klinkt potentieel extreem irritant, maar we gaan in de praktijk uittesten of het een upgrade of downgrade is.
Renault’s eigen infotainmentsysteem – openR link – draait op Android en bevat alle Google-diensten die je gewend bent. Maps met EV-routeplanner, realtime verkeer, en opladen langs de slimste route. Meer dan 50 apps, waaronder Prime Video. Terwijl je oplaadt tijdens een lange trip, zet je de stoelen in Relax-stand met een massage erbij en klik je een serietje aan.
Wat kost dat?
Dat wil Renault nog niet vertellen, of ze hebben het nog niet besloten. Maar bestellen kan 'binnenkort'.
50 procent korting: bestel hier je Bright E-bike Party 2025 ticket(s)