©Unsplash

Slordig: Meta verdedigt monopolie maar lekt gevoelige informatie over de concurrentie
Meta moet zichzelf inmiddels al vijf jaar verdedigen tegenover de Amerikaanse FTC. De mededingingsautoriteit beschuldigt het bedrijf ervan te machtig te zijn geworden en inmiddels komt het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg met een antwoord. Spoiler: het bedrijf denkt zelf dat het helemaal geen monopolie heeft en gebruikt andere bedrijven als bewijs.
Sinds 2020 verdedigt Meta zich in een slepende rechtszaak waarin de Amerikaanse FTC het bedrijf beschuldigt van oneerlijke concurrentie. Het Amerikaanse bedrijf zou te machtig zijn geworden in de markt rondom sociale media en moet volgens de mededingingsautoriteit opgesplitst worden.
De zaak werd in 2021 afgewezen, maar nadat de FTC een jaar later met een meer uitgebreide aanklacht kwam ging hij alsnog door. Deze week deed Meta zijn openingsverklaring in de rechtszaal aan de hand van een presentatie, waarin duidelijk moest worden dat het bedrijf geen monopolie is. En ja, daarvoor gooide het concurrenten als Apple, Snap en Google onder de bus.
Meta’s marktaandeel in (niet zo) gecensureerde cijfers
De documenten waarmee Meta zichzelf probeerde te verdedigen verschenen online, maar niet alle informatie was in te zien. Zo waren de cijfers over het marktaandeel van bijvoorbeeld Facebook Messenger zwartgelakt, al had Meta dat wel iets beter kunnen doen. Amerikaanse website The Verge wist met gemak de cijfers te onthullen.
Op één van de pagina’s vergelijkt Meta het gebruik van zijn chatdiensten met Apple’s Berichten-app op iPhones. Dat doet het aan de hand van cijfers die het wekelijkse gebruik in de Verenigde Staten tonen. Die cijfers zien er als volgt uit:
- Apple Berichten: 88,39 procent
- Instagram: 48,19 procent
- Facebook Messenger: 37,55 procent
- WhatsApp: 36,76 procent
- Snapchat: 23,04 procent
Het feit dat Apple’s standaardapp een veel groter bereik heeft op iOS ondermijnt volgens Meta per direct het argument dat het bedrijf een monopolie zou vormen.
Apple, TikTok en Google
Volgens bronnen van AppleInsider heeft Meta in zijn openingsverklaring ook gebruikgemaakt van interne Apple-documenten om zichzelf te verdedigen en wijst het bedrijf ook naar platformen als TikTok en YouTube.
Volgens Meta zijn die laatste twee platformen perfecte voorbeelden van het feit dat er voldoende concurrentie is op de markt en dat gebruikers ruime keuze hebben.
Op 17 mei houden we een E-bike Party waar je zelf veel nieuwe e-bikes kunt proberen. Kaarten zijn met kortingscode BEP2025-50 met 50 procent korting te koop.