©Freepik

Televisies van LG krijgen deze controversiële nieuwe functie
Gebruikers van LG-televisies kunnen binnenkort reclames op basis van hun emoties voorgeschoteld krijgen. De fabrikant gaat een AI-systeem gebruiken om de psychologische factoren van kijkers te analyseren.
LG heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met het marketingplatform Zenapse, dat is gespecialiseerd in het afstemmen van reclames op basis van onder meer de emoties van kijkers. De TV-fabrikant gaat binnenkort het AI-model van Zenapse, een zogeheten Large Emotion Model, gebruiken om de nieuwe reclametechniek te testen.
Het gaat om de advertenties op het startscherm van de tv's, op bepaalde plekken in het webOS-systeem en bij het kijken naar LG Channels, de gratis online kanalen op de televisies.
Zo werkt het
Het is niet zo dat je gezichtsuitdrukkingen op de bank live door je televisie in de gaten worden gehouden. Het systeem weet niet op welk moment je echt verdrietig, blij of boos bent. In plaats daarvan werkt het AI-model van Zenapse met scripts en informatie over bijvoorbeeld het plot van een serie of film om zo de emotionele context in te schatten. Ook kijkt het systeem naar de kijkpatronen van gebruikers om daar bepaalde emoties en 'persoonlijke overtuigingen' uit te halen.
Het doel is dat gebruikers reclames zien die beter bij hen passen, waardoor ze er langer naar kijken. Daar verdient LG dan natuurlijk ook meer aan. Het systeem leert van het gebruik, waardoor het steeds beter kan inschatten of een advertentie relevant voor je is.
Kun je dit uitzetten?
Wanneer de nieuwe reclametechniek wordt uitgerold naar de eerste LG-gebruikers, en of je het kunt uitzetten, is momenteel nog niet bekend.
Vorig jaar begon LG ook met het tonen van advertenties als je niets aan hebt staan op je televisie. Deze reclames op de tv-screensavers zijn wel uit te zetten via de instellingen.
Volg meer smart home-nieuws en mis niets met onze vernieuwde Bright-app.
Probeer de beste nieuwe e-bikes tijdens onze E-bike Party. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je kaartjes.