©Netflix

©Netflix

Prijsverhoging en reclame leveren Netflix meer geld op dan ooit, aantal abonnees blijft nu geheim

Netflix heeft de eerste drie maanden van dit jaar een gigantische omzet van 10,5 miljard dollar gedraaid. Dat gebeurde na de wereldwijde prijsverhoging, terwijl advertenties ook steeds meer opbrengen.

Netflix verhoogde in januari in veel landen zijn prijzen tot recordhoogte, waaronder in thuismarkt VS, en in Canada, Portugal en Argentinië. In de VS kost het duurste abonnement sindsdien maar liefst 24,99 dollar per maand, fors meer dan de 18,99 euro die wij sinds mei vorig jaar in Nederland betalen om Netflix in 4K te kunnen kijken. Het standaardabonnement zonder 4K kost in de VS zelfs al 17,99 dollar per maand.

Toch zorgen die constante prijsverhogingen niet voor minder omzet voor Netflix, dat in de eerste drie maanden van dit jaar 10,54 miljard dollar binnenhaalde, 13 procent meer dan een jaar geleden toen de prijzen lager waren, en de economische situatie in de wereld een stuk stabieler. Die boodschap wil Netflix dan ook uitdragen aan zijn aandeelhouders: wat er ook gebeurt in de wereld en met de prijs, mensen blijven Netflix kijken.

Aantal abonnees voortaan geheimer

De winst steeg voor Netflix naar een forse 2,9 miljard dollar in drie maanden tijd. De streamingdienst verwacht voor de komende maanden een nog hogere winst, omdat dan die hogere prijzen de hele tijd gelding zij geweest. Helaas weten we niet precies hoeveel betalende gebruikers Netflix nu heeft. Voorheen vertelde het bedrijf dat elk kwartaal, nu wordt die informatie voor het eerst achterwege gehouden.

Netflix meldt het voortaan alleen nog als er bepaalde mijlpalen worden behaald, zoals die van 300 miljoen betalende gebruikers afgelopen januari. Die strategie lijkt op die rond de kijkcijfers van Netflix, die ook alleen op een bepaalde manier worden vermeldt, op momenten dat het Netflix het beste uitkomt.

Netflix doet nu zelf advertenties

Naast de hogere prijzen en meer abonnees dankzij de stappen tegen account-delen, profiteert Netflix ook steeds meer van advertenties. Dat blijft natuurlijk een beetje cru, want Netflix werd ooit groot omdat je onbeperkt kon kijken zonder reclames te zien. Voor wie dat te duur vindt, heeft Netflix in een aantal landen nu 'goedkopere' abonnementen met reclames tussendoor.

Opvallend: sinds 1 april heeft Netflix in de VS zijn eigen advertentieplatform. Daarmee trekt Netflix de verkopen en dus ook de winst van die advertenties meer naar zichzelf toe. Tel daarbij op dat de abonnement-aantallen niet meer elk kwartaal gedeeld zullen worden, en je kan een voorzichtige conclusie trekken: Netflix verwacht dat veel meer mensen een abonnement met reclames willen nemen. Maar dat wil het bedrijf niet van de daken schreeuwen, dus communiceert Netflix voortaan vooral de omzet en de winst. En zolang die blijven stijgen, zullen de aandeelhouders tevreden zijn.

Ook tevreden zijn? Pak dan 50 procent korting op de Bright E-bike Party op 17 mei met de code BEP2025.