©Beewise

©Beewise

AI kost ontzettend veel energie en dus CO2, maar AI begint ook CO2-uitstoot te verminderen

Dat elke opdracht aan een chatbot behoorlijk wat energie en dus CO2-uitstoot kost, was al bekend. Gelukkig kan kunstmatige intelligentie ook worden ingezet voor de oplossing, door in grote datasets beter te speuren naar besparingen dan mensen dat kunnen.

Een half jaar geleden al stipte Google in zijn milieuverslag aan dat de uitstoot van het bedrijf behoorlijk was toegenomen, ondanks alle manieren waarop zulke grote bedrijven juist snijden in hun uitstoot. Die groei is te wijten aan AI en alle bedrijven die kunstmatige intelligentie maken, zorgen voor zo'n toename in energieverbruik en meestal dus een hogere CO2-uitstoot.

Volgens het International Energy Agency zal de stroomvraag van datacenters door AI in 2030 verdubbeld zijn ten opzichte van nu. En tweederde van die extra stroom, zal worden opgewekt met fossiele brandstoffen, meldt Bloomberg.

AI kan voor oplossingen zorgen

Het goede nieuws: AI kan ook voor de oplossing zorgen. Het was al bekend dat AI goed is in het analyseren van enorme hoeveelheden data, bijvoorbeeld in kankeronderzoek. Kunstmatige intelligentie kan dan patronen zien die met menselijk handwerk veel lastiger te ontdekken zijn.

Zulke AI-algoritmes met patroonherkenning kan bijvoorbeeld beelden doorzoeken die zijn vastgelegd door camera's in brandgevoelige gebieden om bosbranden te herkennen voordat ze voor het menselijk oog duidelijk worden. Zulke branden zijn natuurlijk ook een enorme bron van CO2, en komen steeds vaker voor nu gebieden door het veranderende klimaat langer met droogte te ,maken hebben dan voorheen.

Zelfrijdende auto's worden ook al oplossing genoemd. Taxidienst Waymo rijdt nu nog maar in enkele steden, maar als 10 procent van de afstand in de VS en Europa zelfrijdend worden gereden, zal dat de CO2-uitstoot met 104 miljoen ton verminderen. De snellere uitrol van zelfrijdende auto's hangt natuurlijk ook weer aan AI. Die cijfers komen van investeringsbedrijf G2 Venture Partners. "In hoe meer steden ze lanceren, hoe meer gegevens ze verzamelen, hoe beter en meer gegeneraliseerd hun AI wordt", zegt Neel Mehta, een partner bij G2.

Fossiele uitstoot verminderen

AI helpt ook bij het verminderen van de CO2-uitstoot van vrachtschepen en treinen. Veel van zulke voertuigen zullen de komende jaren nog op diesel blijven draaien, want de omslag naar elektrisch duurt daar langer. In de tussentijd kan AI wel helpen om minder diesel te verbruiken, bijvoorbeeld door efficiëntere vaarroutes te berekenen voor vrachtverkeer. En robots van Neptune Robotics uit Hongkong kunnen de onderkanten van schepen vrij houden van algen, zeewier en zeepokken, om de stromingsweerstand optimaal te houden. Dankzij AI kunnen die robots dat ook in modderig water en onder veel gevaarlijkere omstandigheden dan mensen dat kunnen.

Of het Canadese Railvision Analytics: dat maakte een AI-app om treinmachinisten met kleine aanpassingen te helpen zuiniger te rijden. Dat zorgde per rit voor gemiddeld 15 procent minder dieselverbruik dan zonder de app. Ook wordt AI gebruikt in het kweken van nieuwe kruisingen van gewassen die sneller groeien en daarbij minder water nodig hebben. En zelfs de zo cruciale bijen-populatie wordt met AI-bijenkorven van Beewise beschermd tegen ziektes, of om ze bij te voeren.

Zulke AI-oplossingen kunnen volgens het IEA meer CO2-uitstoot verminderen dan er door AI bij komt. Maar het is geen wondermiddel, benadrukt het energie-agentschap. We zullen meer moeten doen dan AI inzetten om onze CO2-uitstoot de komende jaren omlaag krijgen.

Ook CO2 besparen? Ga met de e-bike in plaats van de auto! Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op tickets voor de Bright E-bike Party op 17 mei.