©Unsplash

©Unsplash

Bluesky laat je straks sneller het echte account herkennen

Social medium Bluesky introduceert waarschijnlijk binnenkort een nieuw verificatiesysteem. Het kiest net als andere social media voor blauwe vinkjes. Dit blijkt uit informatie die is gevonden in de openbare GitHub van de app.

Bluesky heeft een open karakter en daardoor is het snel te zien als er iets nieuws naar het social medium komt. Engineer alice.mosphere.at ontdekte dat het social medium van Twitter-oprichter Jack Dorsey van plan is om de op Twitter geïntroduceerde verificatievinkjes te laten terugkomen. 

Bluesky

Wel wordt het op Bluesky iets anders aangepakt. Het systeem van Bluesky wordt mogelijk afhankelijk van meerdere organisaties die blauwe vinkjes of badges mogen uitdelen. Bluesky lijkt zelf actief accounts te gaan verifiëren, maar er zijn dus ook bepaalde organisaties die die rechten krijgen. Je kunt je account nu ook verified maken door je account aan een officiële website te koppelen, maar straks lijkt er dus ook meer mogelijk te zijn voor particulieren. 

Er zou een blog klaarstaan van Bluesky voor 21 april om de verificatie aan te kondigen. Het is niet helemaal een verrassing. Het social medium heeft vorig jaar al aangekondigd dat het met zo’n systeem wilde komen. Krijg je straks via dat nieuwe systeem een geverifieerd account, dan krijg je een blauwe cirkel met een wit vinkje erin op je profiel. Bedrijven die mogen verifiëren krijgen ook een speciale badge, namelijk meerdere blauwe cirkels met een wit vinkje erin. Een voorbeeld van een organisatie die mag verifiëren is de krant The New York Times.

Verificatievinkjes

In ieder geval gaat Bluesky niet de kant op van X als het om verificatievinkjes gaat. Daar krijg je ze alleen als je een maandelijks abonnement hebt op het social medium. Een abonnement dat ook maandelijks geld kost. Dat is op Bluesky niet het geval, maar we horen op 21 april waarschijnlijk meer.

Lees meer over Bluesky.