©Bright

Google in de nesten: verliest mogelijk zijn reclametak en Chrome-browser
Het zijn spannende tijden voor Google. Afgelopen week verloor het bedrijf een grote rechtszaak in Amerika over zijn reclametak, waardoor het bedrijf mogelijk zijn advertentiediensten zal moeten verkopen. Volgende week begint een aparte rechtszaak waardoor Google misschien ook zijn Chrome-browser verliest.
Een Amerikaanse rechter heeft geoordeeld dat Google een illegale monopoliepositie heeft op de advertentiemarkt. Daarmee komt voor nu een eind aan een slepende rechtszaak die al meer dan twee jaar in beslag heeft genomen. Volgens de rechter maakt Google misbruik van de dominantie van zijn advertentietechnologie, waarmee advertenties worden gekocht en verkocht.
Zo zou de techreus zijn tools in contracten verplicht bundelen, waardoor adverteerders en online uitgevers nagenoeg verplicht zouden zijn om alle reclamediensten van Google af te nemen. Ook heeft het bedrijf rivalen in de reclamemarkt uitgeschakeld via diverse overnames, vindt de rechter. Daardoor kon de zoekgigant ook de prijzen van zijn diensten en marges verhogen.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil, naast een schadevergoeding, dat Google (een deel van) zijn Ad Manager-suite moet afstoten. Of het echt zo ver komt, moet in een aparte rechtszaak worden bepaald. Google is eerst nog van plan om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Volgens het bedrijf hebben uitgevers de keuze uit veel advertentietools en kiezen ze die van Google omdat die 'simpel, betaalbaar en effectief' zijn. Het kan daardoor nog jaren duren voordat er definitief duidelijk is of Google zijn reclamediensten mag behouden.
Google moet misschien afscheid nemen van Chrome-browser
Na deze tegenslag wordt Google volgende week meteen in een andere rechtszaak gestort waar wederom veel op het spel staat. Die zaak komt voort uit een eerdere vonnis, waarin werd geoordeeld dat Google met zijn zoekmachine een illegale monopolie heeft. De zaak van volgende week richt zich op de vraag wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat Google die monopolie kwijtraakt.
Een van de mogelijkheden is een verplichte verkoop van Chrome, omdat het ministerie van Justitie vindt dat die browser een van de belangrijkste manieren is waarmee mensen zoekmachines bezoeken. Ook mag het bedrijf mogelijk geen exclusieve zoekdeals meer sluiten. Zo betaalt Google momenteel veel geld aan Apple om de standaardzoekmachine op iPhones te blijven. Een andere optie die wordt geopperd, is dat Google meer waardevolle zoekgegevens moet delen met concurrentie als Microsoft. Het kan echter ook gewoon bij een fikse schadevergoeding blijven. Een uitspraak in de zaak wordt in augustus verwacht.
Ga met de e-bike: met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op tickets voor de Bright E-bike Party op 17 mei