©Unsplash

Helaas: campagne tegen online criminaliteit had geen effect
Een overheidscampagne die Nederlanders bewuster moest maken van de gevaren van cybercriminaliteit is uitgedraaid op een flop. Nog ongeveer evenveel mensen werden slachtoffer van online fraude als vóór de campagne.
Onder de naam 'Laat je niet interneppen' worden Nederlanders vanaf 2023 via reclamespotjes op tv en de radio veelvuldig gewaarschuwd voor online criminaliteit als telefonische oplichting of sms-fraude. De overheid hoopte dat burgers zich hierdoor bewuster werden van de gevaren en daardoor bijvoorbeeld beter zouden opletten als ze een bericht ontvangen met het verzoek om geld over te maken.
Uit de evaluatie blijkt nu dat dit jammerlijk is mislukt. Volgens de overheid was het bereik van de campagne groot, maar heeft dat niet geresulteerd in betere bewustwording. Het aantal mensen dat een mogelijke telefonische oplichter herkent en het contact verbreekt is gelijk gebleven. Hetzelfde geldt voor het percentage mensen dat controleert of een afzender echt is wie diegene zegt te zijn. De belangrijke doelstellingen van de campagne zijn daarmee niet behaald.
Wel bewust van de ernst, maar niet van de risico's
Volgens de onderzoekers komt dat omdat de urgentie bij mensen laag is. De meeste Nederlanders begrijpen de ernst, maar nemen de risico's niet serieus, omdat ze de kans dat ze zelf slachtoffer worden als klein inschatten. De onderzoekers zeggen daarom dat de overheid mensen in het vervolg bewuster moet maken van de kans dat zelf slachtoffer worden.
Oplichting neemt alleen maar toe
Uit een recent onderzoek van het CBS blijkt ook dat online oplichting en fraude in 2024 een vlucht heeft genomen ten opzichte van 2022. Vorig jaar werd 9,4 procent van de mensen slachtoffer, tegenover 7,6 procent in 2022. Vooral aankoopfraude, waarbij mensen iets kopen via een nepwebshop en vervolgens niets ontvangen, maakt veel slachtoffers.