©Bright

Duurtest Kia EV3: hoe rijdt dat?
Onze autotester Rutger rijdt deze maand in de bestverkopende auto in Nederland van dit moment: de Kia EV3. Vandaag gaat hij in op de rij-ervaring.
Wie een elektrische auto gewend is, vergeet wel eens hoe snel het normaal is om 200 pk of meer onder de voet te hebben, en direct het volledige koppel van de auto te benutten. Wil je inhalen, dan heb je altijd net dat beetje over, zit je nooit in de verkeerde versnelling. Als je wegrijdt bij het stoplicht ben je altijd soepeltjes en in no time weg. Rijden er twee benzinebakjes met ecobenzinemotoren van 110 pk voor je, dan kun je je verbazen dat het zo lang duurt voordat ze bij groen vertrekken.
De EV3 levert een extra luxe die je met een benzineauto uit dezelfde klasse niet kunt verwachten: stilte. Nu zijn de meeste elektrische auto’s stil, maar de EV3 is voor een auto die te koop is voor dik onder de 40.000 euro opvallend stil. Zeker vergeleken met de Niro EV. Weinig bandengeruis, weinig windgeruis langs de spiegel, het is sereen achter het stuur van de EV3.
De adaptieve cruise control werkt uitstekend en ook de lane centering is bijzonder bruikbaar. Als je het stuur ook meer een beetje slapjes vasthebt, dan doet de auto verder al het werk voor je.
Comfortabel
Daarmee is het niet per se de auto voor iedereen. Rijden in de EV3 staat vrij ver af van wat we vorige maand in de MINI Aceman voelden. Die laat je meer werk doen en geeft je als beloning ook meer feedback. Als je dus van autorijden houdt en het leuk vindt om bochtjes aan te snijden en zoveel mogelijk snelheid te houden op een rotonde, dan is het relaxte karakter van de EV3 niet het meest passend voor je rijstijl.
Maar ik vermoed dat voor meer dan 80 procent van de mensen de afstelling van het EV3 onderstel goed gewogen is. Rap in een rechte lijn, maar vooral comfortabel. Dat heeft te maken met de Frequency Selective Dempers, die afhankelijk van het oppervlak anders reageren. En de 'Hydro G Bushings'. Klinkt als een rapper uit de jaren ’00, maar zijn onderdelen die voorkomen dat trillingen de cabine inkomen.
Beter dan de Renault 5?
De EV3 rijdt dus als een comfortabele auto uit een hogere prijsklasse. Volgende week trekken we conclusies, maar het voelt een beetje alsof Kia onterecht aan het kortste eind heeft getrokken bij de European Car of the Year-verkiezing. Want ja, de Renault 5 ziet er geweldig uit en is leuk om te rijden, maar de EV3 is voor een veel groter publiek relevant.
Volg meer auto-reviews in onze Duurtest en mis niets met de Bright-app.