©CATL

Grootste accumaker lanceert EV-batterij met 520 km bereik na 5 minuten laden
CATL, de grootste maker van EV-batterijen, heeft vandaag zijn nieuwe accu-innovaties aangekondigd. Met drie nieuwe batterijtechnieken voor elektrische auto's wil CATL de concurrentie het nakijken geven.
CATL, de Chinese marktleider van de EV-accu's, heeft tijdens zijn CATL Tech Day de tweede generatie van de Shenxing-batterij onthuld. De vorige versie kon al snel laden, maar met de nieuwe variant gaat het nóg veel sneller. In vijf minuten laden krijg je nu 520 kilometer rijbereik. Dat is 120 kilometer meer dan je in dezelfde tijd krijgt bij de nieuwe batterij die de grote concurrent BYD vorige maand onthulde.
De maximale laadsnelheid van de nieuwe Shenxing-batterij is 1,3 megawatt. En als je dat nog niet indrukwekkend vindt: zelfs bij -10 graden Celsius is de batterij in staat om van 5 naar 80 procent te laden in slechts een kwartier.
Natrium-ion-batterij
CATL kondigde ook aan dat zijn nieuwe natrium-ion-batterij Naxtra klaar is om op de markt te komen. In plaats van lithium zijn natrium-ionen goedkoper, veiliger en makkelijker verkrijgbaar. CATL belooft dat Naxtra-batterijen klaar zijn voor massaproductie en getest zijn in zowel ijzige als tropische omstandigheden.
De actieradius van de Naxtra-accu ligt rond de 200 kilometer voor hybride voertuigen en 500 kilometer voor een volwaardige EV. Volgens CATL kan natrium zo’n 50 procent van de huidige markt voor lithium-ijzerfosfaat batterijen overnemen.
1500 km zonder bijladen
Daarnaast pakte CATL nog uit met een 'dual power battery'. Deze combineert een reguliere, snel ladende batterij met een extra energiepakketje dat inspringt voor extra prestaties. Daar komt bij dat deze combinatie goed moet zijn voor een bereik van maar liefst 1500 kilometer op één lading. Dat is van Amsterdam naar Barcelona, zonder bijladen.
Problemen voor Tesla en Ford?
CATL is batterijleverancier van veel automerken, waaronder ook Tesla en Ford. De spanningen tussen de VS en China zorgen ervoor dat Amerikaanse autofabrikanten momenteel moeilijk aan CATL-accu's kunnen komen. Vanwege de recente beperkingen op de export van zeldzame aardmetalen vanuit China krijgt de handelsoorlog hiermee geheel nieuwe proporties. Hoewel er nog eventuele 'sluipwegen' bestaan voor grote autofabrikanten om toch aan zo'n CATL-accu te komen, zijn deze beperkt. Niet iedereen is tenslotte zo goed bevriend met de Amerikaanse president Donald Trump als Apple-baas Tim Cook.
Deze problemen komen voor Tesla erg ongelegen. Het bedrijf kampt, mede vanwege de reacties die CEO Elon Musk met zijn politieke activiteiten oproept, al met hard dalende verkoopcijfers. Analist Dan Ives van Wedbush spreekt van een 'code rood-moment voor Tesla'. Hij vindt dat Elon Musk zijn aandacht weer op het autobedrijf moet richten. De beurskoers van Tesla zakte maandag met 6 procent in afwachting van de nieuwe kwartaalcijfers, die het bedrijf dinsdagavond publiceert.
Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.