©Mercedes-Benz

©Mercedes-Benz

Dit Mercedes-busje is door zijn elektrische aandrijving binnenin net een privéjet

Update: 22 april om 12:31

Elektrische voertuigen hebben meer binnenruimte, omdat er geen grote motor en versnellingsbak in de weg zitten. Met die ruimte kun je bijvoorbeeld een soort business class-capsule voor op de weg maken, laat Mercedes-Benz zien.

Mercedes-Benz gaat vaak nog wat verder met zijn concept-voertuigen dan andere automakers. Zo moet de Vision EQXX 1000 kilometer halen op één lading. De Vision V is een conceptversie van het eerste volledig elektrisch ontworpen busje van het Duitse luxemerk. Er zijn al wel elektrische Mercedes-busjes, maar dat zijn dan elektrische uitvoeringen van bestaande brandstof-modellen, met dezelfde indeling van de binnenruimte.

De Vision V is volledig opnieuw ontworpen en laat zien dat busjes een prima alternatief kunnen zijn voor de limousine. Mercedes-Benz spreekt dan ook van 'Grand Limousines', waarvan het passagiers-gedeelte doet denken aan de eerste klas-zitplaatsen in een vliegtuig. Achterin het busje zitten niet twee rijen met banken, maar staan twee enorme stoelen die helemaal plat kunnen. De ruimte is met een glazen wand gescheiden van de chauffeur, en als de passagiers zich vervelen kan er een forse 65-inch tv voor dat raam omhoog worden geschoven.

Gamen, zingen of schaken

Natuurlijk kunnen er spelcomputers worden aangesloten op het scherm, dat ook een speciale shopping-ervaring heeft ingebouwd. Het geluid wordt ondertussen verzorgd door 42 speakers, er zitten minibars naast de stoelen, overal zijn strips met kleurverlichting aangebracht en er zit zelfs een karaoke-functie in de Vision V gebouwd. De uitklaptafel tussen de twee stoelen is voorzien van een schaakbordpatroon en naast de minibar is een kristallen schaakset te vinden.

De chauffeur en voor-passagier zitten trouwens ook niet onaardig, op net zulke opvallende witten stoelen als achterin. Het hele dashboard is ook voorzien van grote schermen en ook voorin ontbreekt de sfeerverlichting met allerlei kleuren niet. En ook aan de buitenkant oogt de Vision V erg futuristisch, met een enorme verlichtte grille, veel rondingen en achterop een gigantisch achterlicht dat rondom de hele achterkant loopt.

Basis voor alle nieuwe busjes

Gezien de karaoke-functie is de Vision V onder meer gericht op Azië, waar karaoke nog net wat populairder is dan hier. Net als dit soort luxe-busjes trouwens, want Toyota en Nissan maken al langer met succes dergelijke VIP-vans. Wel is duidelijk dat het platform waar dit concept op is ontwikkeld ook de basis zal bieden voor wat traditioneler ingerichte busjes, waar meer passagiers in moeten passen. Dat Van Electric Architecture (VAN.EA)-platform vormt volgens het automerk 'de basis voor een nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz Vans'. Die opvallende buitenkant gaan we waarschijnlijk wel op de Nederlandse wegen zien, de versie met het luxe interieur wordt vast wat zeldzamer.

Op zoek naar minder overdreven vervoer van de toekomst? Kom dan naar de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!