©VelvetShark

©VelvetShark

Hierom lijken alle logo's van AI-bedrijven op elkaar, en lijken ze een beetje op een anus

1

De logo's van de meeste AI-bedrijven, chatbots en slimme assistenten lijken op elkaar. De onvolwassen toeschouwer ziet er wellicht zelfs een abstracte anus in. Maar waarom is dat?

Web-consultant Radek Sienkiewicz stelt op zijn blog VelvetShark die vraag: Why do AI company logos look like buttholes?. En om maar in dezelfde sferen te blijven: wie 'm als eerste ruikt… die beantwoordt de vraag gelukkig ook. Want Radek merkt terecht op dat de logo's van onder meer OpenAI, Apple Intelligence, Meta AI, Google Gemini, Grok, Perplexity en Microsoft Copilot allemaal hetzelfde rondvormige uiterlijk hebben.

Het logo van AI-maker Claude maakt het 't meest bont, met een stervormig logo dat lijkt op, nou ja, een ster. Sienkiewicz ziet een opvallende gelijkenis tussen dat logo en een tekening van schrijver Kurt Vonnegut, voorzien van het commentaar 'dit is mijn tekening van een kontgat'. En ook in logo's van Google Authenticator en persbureau Reuters ziet Sienkiewicz de vorm terugkeren: bij Electrolux zit er tenminste nog een broekje over, aldus de consultant.

Maar waarom dan?

Als je erop gaat letten dan is het inderdaad opvallend dat de meeste AI-gerelateerde zaken in zekere zin een abstract kontgat als logo hebben. Daar zijn meerdere redenen voor, denkt Sienkiewicz. Ten eerste houden we van cirkelvormig ontwerp. Het is niet voor niets dat Apple zijn hoofdkantoor cirkelvormig heeft gemaakt, of dat juist de trouwring eeuwige liefde symboliseert. Die 'heelheid, voltooing en oneindigheid' passen volgens de consultant goed bij de beloften van AI.

Daarnaast hebben mensen sowieso de neiging om menselijke vormen in willekeurige dingen te zien. Een gezicht op het oppervlak van Mars of de verschijning van Jezus in gesmolten kaarsvet.

Maar vooral het meeloop-effect zal een rol spelen, denkt Sienkiewicz. Zo zagen we dat veel merken hun logo's de afgelopen jaren gemoderniseerd hebben. Van een reeks eigenzinnige, speciaal gevormde logo's in speciaal gemaakte lettertypes, zijn veel merken de laatste jaren naar een strak, nogal saai logo in een schreefloze blokletter gegaan.

Zie het als een uitdaging

Dat zelfde moet gebeurd zijn bij AI-logo's, die veelal bedacht zijn na het succes van OpenAI. Dat bedrijf had toen zijn ronde logo al, en waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? De meeste bedrijven houden van veiligheid en voorspelbaarheid. Wat de mensen van OpenAI heeft aantrokken in hun ronde logo, zal ook de topmensen van al die andere miljardenbedrijven hebben aangetrokken. En hoe meer AI een futuristische cirkelvorm als logo heeft, hoe logischer dat gaat voelen.

Dat is dus de verklaring. Sienkiewicz zegt overigens niet dat techbedrijven nu massaal op zoek moeten naar een ander soort logo. Dit is vooral een fase van vernieuwing, en in tegenstelling tot andere technologische ontwikkelingen, heeft AI niet echt iets tastbaars om op terug te vallen. Zo slaan we veel documenten op onze computer nog op door op de diskette te klikken, terwijl we al jaren geen diskette meer gebruiken. En een LP blijft herkenbaar als muziek. AI is veel abstracter, en dat biedt volgens Sienkiewicz juist een leuke uitdaging.

Wil jij met je AI-logo op een nieuw zadel gaan zitten? Kom dan naar de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!