©Chrome

©Chrome

Google neemt dit omstreden besluit over de aanpak van cookies in Chrome

Update: 22 april om 21:39

Google maakt opnieuw een ommezwaai in zijn beleid rond cookies in de Chrome-browser. De eerder aangekondigde aanpak van tracking cookies van derden in Chrome wordt voorlopig niet ingevoerd.

Google gaat geen nieuwe melding over cookies van derden aan Chrome-gebruikers laten zien. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Hierdoor kunnen reclamebedrijven voorlopig op de huidige manier doorgaan met het gebruik van targetingtechnieken in de populairste webbrowser ter wereld. Het is een ommekeer ten opzichte van het beleid dat Google vorig jaar juli aankondigde en daarmee zal het besluit voor de nodige beroering zorgen in de online-wereld, schrijft Digiday.

Vorig jaar kondigde Google nog aan dat gebruikers via een nieuw scherm een weloverwogen keuze zouden kunnen maken over het volgen van hun internetgedrag door adverteerders. Maar dat is nu weer van de baan. De beslissing volgt nadat Google vorige week werd veroordeeld voor illegale monopolies op online reclametechnologie.

Veel kritiek van bedrijven

"We zullen geen nieuwe, zelfstandige prompt voor cookies van derden uitrollen", aldus Google-topman Anthony Chavez. Het bedrijf kwam volgens hem tot dit besluit na feedback vanuit de sector. "Het blijft duidelijk dat er uiteenlopende perspectieven bestaan ​​over het doorvoeren van veranderingen die van invloed kunnen zijn op cookies van derden." Google gaat verder met de reclamebedrijven in gesprek over mogelijke aanpassingen. Dat moet volgens Chavez leiden tot een nieuwe 'routekaart voor deze technologieën'.

Jarenlang zei Google dat het tracking cookies van derden wilde afschaffen in Chrome. Op dat plan kwam een storm van kritiek van reclamebedrijven en adverteerders die cookies gebruiken om mensen gerichte advertenties te tonen. De bedrijven vreesden ook dat ze afhankelijk zouden worden van de gebruikersdatabases van Google zelf. Uiteindelijk besloot Google vorig jaar om Chrome-gebruikers een keuze te geven of ze deze cookies nog willen.

Wat is de Privacy Sandbox?

Als alternatief voor tracking cookies werkte Google de afgelopen jaren aan zijn Privacy Sandbox, een verzameling van api's in Chrome. Met de Privacy Sandbox zouden websites toegang krijgen tot informatie over gebruikers zonder hun privacy in gevaar te brengen en zonder gebruik te maken van cookies van derden.

De Privacy Sandbox zou het voor gebruikers van Chrome ook makkelijker maken om bijvoorbeeld reclames over bepaalde onderwerpen te blokkeren en om in te stellen dat bepaalde websites niet langer hun interesses kunnen volgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.

Technische problemen

De bedrijven die de Privacy Sandbox van Google hadden getest leverden de afgelopen maanden veel kritiek op het systeem, onder meer vanwege allerlei technische knelpunten. Meerdere partijen hadden daarom hun tests met de Privacy Sandbox weer stopgezet.

Het nieuwe besluit betekent volgens Google niet het einde van de Privacy Sandbox, omdat sommige delen van het project nog wel worden voortgezet. Dat geldt bijvoorbeeld voor de IP-bescherming voor Incognito-gebruikers in Chrome, die dit najaar wordt uitgerold.

Volg meer nieuws over Chrome en mis niets met de Bright-app.