©Lexus

De Lexus ES gaat eindelijk aan de stekker als veelbelovende EV
Lexus heeft de ES een schop onder zijn hybride kont gegeven – en dat mag tijd worden. Want ja: hij komt er. De volledig elektrische Lexus ES is aangekondigd. Geen halfbakken plug-in belofte, maar écht elektrisch, naast de vertrouwde hybride.
De Japanners nemen hiermee hun comfortabele middenklasser mee naar het rijk van de stekkeraars – en mikken direct op de BMW i5, Mercedes EQE en Audi A6 e-tron. Geen kleintje dus. Wat Lexus tegenover de Duitse concurrenten zet? Een strak getrokken koets die eerder richting LS knipoogt dan naar de oude ES, een opgepoetst infotainmentsysteem (een onderdeel waarop Toyota steevast wat achterloopt op de concurrentie) én een interieur dat volgens Lexus “nog verfijnder” is. Onder andere knoppen die verstopt zijn onder de bekleding worden beloofd. Laten we hopen dat we iets krijgen dat beter werkt dan wat Volkswagen in de ID-serie gestopt heeft. Ik houd mijn hart vast.
De ES is maar liefst 16 centimeter langer dan zijn voorganger en komt in totaal op 5 meter en 14 centimeter. Hij is ook 11 centimeter hoger en 5,5 centimeter breder. Een flinke auto dus. Omdat er ook een hybride variant komt, komen niet al die centimeters ten bate van de inzittenden.
Veelbelovend maar even geduld
Maar het draait natuurlijk om wat er níét onder de motorkap ligt. Hoewel exacte cijfers over actieradius en prestaties nog ontbreken, laat de RZ 450e – Lexus’ eerdere EV – zien dat het merk serieuze stappen zet. Denk aan rijbereik rond de 400 km, twee- of vierwielaandrijving en een rustig weggedrag dat vooral comfortabel is. Als de nieuwe ES daar een schepje bovenop doet, dan zou dat zomaar eens het stilste statement in dit premium segment kunnen worden.
Waar BMW met de i5 op sportieve businessclass inzet, Mercedes met de EQE een techno-lounge aanbiedt en Audi zijn designfetisj botviert op de A6 e-tron, komt Lexus met iets wat – als je van rust houdt – misschien wel een betere daily driver is dan al die Duitse donderstenen. Je zult wel moeten wachten tot 2026 voor je er eentje kunt rijden.
De belofte is dat de nieuwe ES elektrisch wordt, stil, chique en stiekem misschien wel de betere keuze voor wie geen zin heeft in een schreeuwerig front en een badge waarmee iedereen laat zien hoeveel geld hij heeft. Lexus goes electric, en dat is goed nieuws voor de zen-rijder met smaak.
Nu al helemaal elektrisch? Kies een e-bike uit tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!