©Maxus

Toch weer subsidie voor elektrische auto's nadat kabinet gas terugnam
Het Haagse verkeerslicht stond even op rood voor de elektrificatie van Nederland. Overheidssteun voor klimaatvriendelijk beleid? Afgelopen jaar haastig afgebouwd, met als boodschap: bedrijven, doe het vooral zelf. Maar ineens, alsof er op de rem werd getrapt om een haarspeldbocht te nemen, staat het weer op groen. Klimaatminister Sophie Hermans wil blijkbaar toch richting een volledig elektrisch wagenpark.
Het is niet allemaal hallelujah voor het milieu in de inmiddels uitgelekte plannen. Ze bevestigen wat geruchten al deden vermoeden: de zogenoemde Indirecte Kostencompensatie (IKC) keert terug. Bedrijven met een torenhoge elektriciteitsrekening – denk aan staal, aluminium en kunstmest – krijgen vanaf 2026 weer financiële steun. Het is een regeling die eerder veel stof deed opwaaien, juist omdat het als prikkel werkt om energie uit fossiele bronnen te blijven gebruiken. En toch wordt het pakket met een strikje teruggebracht, onder het mom van ‘internationale concurrentiepositie’.
Het elektrisch wagenpark wordt goedkoper
Terwijl de industrie wordt gesust met miljarden, krijgt de vergroening van de mobiliteit ineens toch ook weer aandacht. Alsof de politiek zelf ook even schrok van hoe snel de steun voor verduurzaming vorig jaar werd teruggeschroefd. Minister Hermans komt nu met een plan voor de zakelijke automarkt: vanaf 2027 wordt het voor bedrijven fiscaal veel aantrekkelijker om over te stappen op elektrische leaseauto’s. Niet verplicht – want dat ligt politiek gevoelig – maar als je geld wilt besparen, dan weet je wat je te doen staat.
Zakelijke leaserijders rijden relatief veel kilometers, en zorgen dus voor een groot deel van de uitstoot. Als je die groep verleidt tot elektrisch rijden, komt er bovendien een stroom aan elektrische occasions op de tweedehandsmarkt.
Niks extra's, toch meer geld
In het voorjaarspakket van het kabinet staat expliciet dat er geen verse miljarden naar klimaatbeleid gaan. Alles moet gebeuren binnen de bestaande begroting. Toch wordt er geschoven, gepuzzeld en geherprioriteerd. Warmtepompen krijgen extra subsidie, de glastuinbouw mag binnenkort rekenen op een stevige heffing, en ook het stroomnetwerk moet versneld uitgebreid worden.
Maar de rode draad is duidelijk. Na een jaar van schrapen, schrappen en sussen, staat elektrificatie van het wagenpark ineens weer prominent op de politieke agenda. Misschien niet omdat het kabinet zo dol is op duurzaamheid, maar simpelweg omdat het moet. De klimaatdoelen van 2030 zijn als een naderende APK-keuring: je kunt ‘m niet blijven uitstellen.
Helemaal groen rijden? Kies een e-bike uit tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!