©Unsplash

Miljoenenboetes: Apple en Meta krijgen financiële draai om de oren van de EU
Apple en Meta hebben boetes van honderden miljoenen euro’s gekregen van de Europese Unie. Deze worden opgelegd aan de hand van de Digital Markets Act waar beide partijen niet volledig aan voldoen.
De Digital Markets Act is sinds mei 2023 van kracht en heeft als doel de macht van grote techbedrijven in Europa te beperken en concurrentie te bevorderen. Wie daar niet volledig aan meewerkt, kan van de Europese Commissie boetes verwachten.
Het is de eerste keer dat Europa daadwerkelijk boetes uitdeelt voor het overtreden van die nieuwe wet. Apple krijgt er eentje van 500 miljoen euro en Meta mag 200 miljoen euro betalen. Dat is opvallend, want de boetes zaten er al een tijdje aan te komen, maar gezien de handelsoorlog met de Verenigde Staten werden ze steeds uitgesteld.
Waarom krijgen Apple en Meta de boetes?
Apple heeft de boete van de Europese Commissie gekregen, omdat het bedrijf appmakers niet voldoende vrijheid gaf om mensen te wijzen op abonnementen die ze goedkoper konden afsluiten. Zodra dit buiten de App Store gebeurt krijgt Apple er geen geld voor en dat is natuurlijk niet wat het wil.
Naast de boete van 500 miljoen euro heeft Apple zestig dagen de tijd om zijn beleid aan te passen. Mocht het bedrijf na twee maanden nog niet voldoen aan de wet, dan kan het nieuwe boetes verwachten.
Meta krijgt een boete vanwege zijn abonnementdienst waarmee gebruikers van Instagram en Facebook moeten betalen om de platformen zonder gepersonaliseerde advertenties te gebruiken. Volgens de EU moeten de bedrijven hun gebruikers sowieso al de optie geven om persoonlijke gegevens te willen delen en wanneer ze daar niet mee instemmen moet de gebruikservaring hetzelfde zijn.
Omdat Meta daar slechts een paar maanden in heeft verzaakt, krijgt het Amerikaanse bedrijf een lagere boete dan Apple.
Apple reageert
Apple heeft aan de hand van een statement al gereageerd op de boete van de Europese Commissie dat het bedrijf naar eigen zeggen “op oneerlijke wijze aanpakt met een reeks beslissingen die slecht zijn voor de privacy en veiligheid van gebruikers, slecht voor producten en dwingen om technologie gratis weg te geven”.
Volgens het bedrijf zijn er honderden duizenden uren en tientallen aanpassingen gedaan om aan de wet te voldoen “terwijl geen enkele gebruiker daarom heeft gevraagd”. Dat Apple niet akkoord gaat met de uitkomst mag dus duidelijk zijn. “Ondanks talloze vergaderingen blijft de Commissie de spelregels voortdurend veranderen. We gaan in beroep en blijven in gesprek met de commissie in het belang van onze Europese klanten.”
Op 17 mei is er een nieuwe editie van de Bright E-bike Party. De kaartverkoop is inmiddels gestart en met de kortingscode BEP2025-50 krijg je maar liefst vijftig procent korting op je tickets.