©Bright

E-steps en bijzondere bromfietsen vanaf 1 juli legaal op de weg met kentekenplicht
De langverwachte kentekenplicht voor goedgekeurde elektrische steps, bijzondere bromfietsen en andere 'licht elektrische voertuigen zonder trapondersteuning' gaat vanaf 1 juli in Nederland in.
Er wordt al sinds 2023 gesproken over de komst van een kentekenplicht voor de elektrische voertuigen die niet binnen de omschrijving van een klassieke bromfiets vallen. Vanaf 1 juli komt die plicht er nu echt, zegt minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat tegen De Telegraaf. De kentekenplicht moet het volgens de minister duidelijk maken welke voertuigen op de openbare weg mogen, en welke niet. "Hierdoor kan de politie makkelijker handhaven en is direct herkenbaar wat het voertuig wel en niet mag. Met het stellen van kwaliteitseisen aan het voertuig en eenvoudige handhaving wordt de veiligheid in het verkeer vergroot", aldus de minister.
Bijzondere bromfietsen moeten vanaf 1 juli 2025 een kenteken hebben. Vanaf die datum moeten alle nieuw toegelaten voertuigen een kenteken aanvragen. Alle bestaande voertuigen uit de categorie hebben een jaar de tijd om een kenteken aan te vragen. Dat geldt dus door elektrische steps die binnen de regels van de overheid vallen, hoewel er volgens het ministerie op dit moment nog geen goedgekeurde e-steps zijn. "De verwachting is wel dat dit op korte termijn zal gebeuren. Als dat zover is, dan krijgen deze e-steps ook de nieuwe kentekenplaat", aldus het ministerie.
De ene e-step is de andere niet
Om verwarring te voorkomen: die volgens de overheid nu al legale elektrische steps hebben trapondersteuning, of beter gezegd: stepondersteuning, zoals een model dat Bright al eens testte. Net als bij e-bikes komt zo'n e-step alleen vooruit als de bestuurder een steppende beweging maakt, en wordt die beweging elektrisch ondersteund: sommige van die steps mogen nu dus al de weg op, nu en straks zonder kenteken. De nog goed te keuren e-steps kunnen volledig elektrisch rijden, zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen. Alleen de vraag is hoe snel zulke legale volledig elektrische steps er komen, want fabrikanten hebben grote moeite om aan de eisen van de overheid te voldoen.
De plicht geldt ook voor al goedgekeurde bijzondere bromfietsen, zoals de BSO-bus – voorheen bekend als Stint. De kosten voor het aanvragen van een kenteken moeten 'proportioneel' zijn, heeft het ministerie eerder beloofd. Daarom is de aanvraag van een kenteken voor een bestaande bijzondere bromfiets voor een gereduceerd tarief van 18 euro. Het ministerie betaalt het verschil tussen deze prijs en de normale prijs van ruim 50 euro.
En fatbikes dan?
De regels gelden niet voor fatbikes, omdat die volgens de huidige regels gewoon een e-bike zijn. Fatbikes die harder dan 25 kilometer per uur kunnen rijden, of vooruitkomen zonder te trappen met bijvoorbeeld een 'gashendel', zijn sowieso al illegaal. De Tweede Kamer wil graag dat de minister speciale regels instelt voor fatbikes, maar in de praktijk zullen die regels direct omzeild worden, vreest de minister. Er wordt nu gezocht naar een andere manier om de overlast van fatbikes aan te pakken.
Op zoek naar een gewone e-bike zonder kenteken? Kom dan naar de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!