©Uber

©Uber

De nieuwste robotaxi is een zelfrijdend busje van Volkswagen

Uber en Volkswagen werken samen aan een nieuwe robotaxidienst met zelfrijdende Volkswagen-busjes. De taxidienst wordt eerst ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, waar veel staat te gebeuren op het gebied van zelfrijdende taxi's.

De bekendste robotaxidienst is het Google-zusterbedrijf Waymo, dat in steeds meer Amerikaanse steden actief is en sinds kort ook in het Japanse Tokio rijdt. Daarnaast staat Tesla op het punt om in de Texaanse stad Austin zijn CyberCab te testen, al wordt daar vanaf juni eerst gereden met aangepaste Model Y's om alvast te oefenen.

Straks staat er dus nog meer te gebeuren en wel vanuit Uber, dat samen met Volkswagen het elektrische busje ID.Buzz wil omtoveren tot een zelfrijdende taxi.

Volkswagen ID.Buzz als zelfrijdende taxi

Een hele vloot ID. BUZZ-busjes moet in de komende tien jaar op eigen houtje rondrijden in meerdere Amerikaanse steden. Het begint allemaal in Los Angeles, waar taxidienst Uber in 2026 verwacht de eerste zelfrijdende busjes te introduceren. In eerste instantie is dat niet volledig zonder chauffeur: er zit een menselijke veiligheidsmedewerker in de auto om te controleren of de auto’s wel veilige keuzes maken. 

De bedoeling is dat de taxi’s dan per 2027 echt zelfrijdend zijn. De mensen van Volkswagen ADMT hebben werk aan de winkel. ADMT is de afdeling autonome voertuigen van Volkswagen. Het heeft twee jaar om te zorgen dat het de juiste vergunningen heeft om de plannen met de busjes waar te maken. De eerste toestemmingen zijn al eerder nodig, namelijk om in Los Angeles te mogen testen. Die tests beginnen later dit jaar al.

Tegelijkertijd is het niet helemaal nieuw voor Volkswagen ADMT: er draait al een tijdje een testprogramma met autonome ID. BUZZ-voertuigen in Austin. Hiervoor werkt het samen met Mobileye, maar dit is wel op een nog wat kleinere schaal: er rijden daar slechts tien busjes rond.

Samenwerking Uber en Volkswagen

Interessant om te zien dat Volkswagen alsnog actief aan de slag gaat met autonome voertuigen, gezien de plotselinge ommezwaai in het financieren van Argo, een startup voor zelfrijdende auto’s waar ook Ford bij betrokken was.

Volkswagen zegt overigens geen interesse te hebben om zelf een soort Uber te starten: het wil vooral de hardware leveren en laat de softwarekant straks over aan Uber. Het is een samenwerking waarvan VW zegt dat de twee merken samen de 'toekomst van mobiliteit' vorm zullen geven. Uber werkt ondertussen ook samen met Waymo en andere automakers.

Vergelijk zelf de nieuwste e-bikes met elkaar tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets.