©Slate Auto

Nieuw automerk Slate onthult zeer aanpasbare elektrische truck voor slechts 20.000 dollar
Hoe kun je een elektrische auto fors goedkoper maken? Maak 'm heel aanpasbaar en lever hem standaard met nauwelijks opties, dacht Slate Auto, een bedrijf met Amazon-oprichter Jeff Bezos als grote investeerder.
Tesla heeft er een grote concurrent bij met het nieuwe bedrijf Slate, dat net zijn eerste auto heeft onthuld. De prijs valt direct op: 20.000 dollar, maar wel pas na Amerikaanse subsidies voor elektrische auto's. De echte prijs blijft nog een beetje onduidelijk, maar lijkt sowieso onder de 25.000 dollar te liggen: alsnog erg goedkoop voor een elektrische pick-up truck. Die prijs heeft Slate bereikt door de basis bijzonder simpel en spartaans te houden, maar met enorm veel opties tot uitbreiding.
Die basis is een tweezits pick-up truck met een bescheiden lengte van 4,43 meter. De Tesla Cybertruck is ter vergelijking 5,6 meter lang, de populaire Ford F150 truck is 5,89 meter lang. De Slate heeft achterwielaandrijving met één motor, met 264 Nm koppel en 150 kW vermogen, goed voor 201 pk. De standaard batterij is met 52,7 kWh kleiner dan die van een Tesla Model 3 en goed voor een bereik van zo'n 240 kilometer al is er een upgrade beschikbaar voor een 84,3 kWh-batterij.
Upgraden tot SUV
De Slate is dan ook volledig ingericht op upgraden en aanpassen naar de eisen van de gebruiker. Daar komt de naam vandaan: Slate betekent lei – de auto wil een schone lei zijn, om ingevuld te worden door de eigenaar. Maar ook een schone lei voor de uit zijn voegen groeiende Amerikaanse truck, alsmaar groter en duurder.

Het laadbed van de truck kan bijvoorbeeld makkelijk worden omgetoverd tot een SUV, waarmee de wagen plots een vijfzitter met een kleine achterbak is. Of tot een 'fastback', een soort retro hatchback-achtige vorm die ook het Amerikaanse Rivian met zijn R3 aangrijpt. De panelen van de wagen zijn niet van staal of aluminium, maar van plastic. De Slate wordt standaard in één kleur geleverd en is niet geverfd, maar gemaakt om om bestickerd of gewrapped te worden. Er zijn straks ruim 100 accessoires, van wieldoppen tot bumpers en frontjes voor de lampen, deuren, opbergvakjes, stoelbekleding en meer. Het idee is dat gebruikers de auto ook vooral na aankoop nog kunnen aanpassen, in plaats van vast te zitten aan de uitvoering die geleverd wordt.
Voer voor 3D-printers
Standaard wordt de auto geleverd zonder radio, zonder bluetooth en zelfs zonder speakers. De raampjes mag je ouderwets zelf open draaien en er is geen ingewikkelde boordcomputer, alleen de electronica die nodig is voor het laden van de accu en het aansturen van de motor, en een airco- en verwarmingssysteem. Maar het is wel heel makkelijk om dat uit te breiden: er zijn bevestigen voor smartphone-houders, gebruikers kunnen zelf tablets aan het dashboard maken. Daaronder zitten haakjes voor speakers, van kleine bluetooth-speakertjes tot volledige soundbars. Slate gaat er vanuit dat accessoire-makers en de 3D-print-gemeenschap enthousiast zullen inspringen op de mogelijkheden.

Die aanpak heeft een paar voordelen. Ten eerste natuurlijk de prijs. Maar ten tweede is het ingewikkeld om een auto goedkoop te maken, maar toch te leveren met een deugdelijk infotainmentsysteem. Maar bespaar je op dat systeem, dan staan klanten steeds weer op de stoep bij de autodealer met problemen. "Zeventig procent van de garantieclaims zijn momenteel gebaseerd op infotainment omdat er zoveel technologie in de auto zit dat het een zeer onstabiele omgeving in het voertuig heeft gecreëerd", zegt Jeremy Snyder van Slate tegen The Verge.
'Auto moet weer betaalbaar worden'
Maar bovenal wil Slate dus dat gebruikers hun auto zelf naar hun hand zetten. Zelfs de marketing-campagne is verfrissend: Slate trapt die af met een bizarre sketch rond een man die zogenaamd overleden familieleden opzet, en profiteert van de flexibele mogelijkheden van zijn Slate truck. Er zullen vast nog veel van dat soort sketches volgen om de mogelijkheden van de goedkope truck te belichten.
"De definitie van wat betaalbaar is, is stuk", zegt Slate-topman Chris Barman. "Slate bestaat om de macht weer in handen te leggen van klanten die zijn genegeerd door de auto-industrie." De eerste Slate-auto's zullen eind 2026 geleverd worden, in eerste instantie in de VS. En dan moet blijken of de Amerikaanse consument zit te wachten op een betaalbare elektrische truck.
Vergelijk de nieuwste e-bikes met elkaar tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!