Kia

Hiermee wil de overheid bedrijven zover krijgen om elektrische auto’s aan te schaffen
Het Nederlandse kabinet heeft maatregelen aangekondigd om bedrijven aan te moedigen elektrische auto’s aan te schaffen, in plaats van de diesel- en benzine-alternatieven. Vanaf 2027 riskeren ze namelijk een boete als ze fossiele leasewagens aanbieden aan hun personeel.
Als bedrijven hun werknemers een fossiele leaseauto aanbieden die (deels) bedoeld is voor privégebruik, moeten ze vanaf 2027 een eindheffing in de loonbelasting betalen. Dat blijkt uit een klimaatpakket dat de minister van Klimaat en Groene Groei, Sophie Hermans, vrijdag aan de Tweede Kamer presenteerde. Het gaat om een belastingtarief van 52 procent van het bijtellingspercentage (22 procent) van de cataloguswaarde van de benzine- of dieselauto. Als een wagen 10.000 euro kost, gaat het dus om 1144 euro per jaar. De werkgever mag deze kosten niet doorberekenen aan de werknemer.
Hermans hoopt hiermee dat bedrijven worden gestimuleerd om meer elektrische auto's te leasen voor hun werknemers. Daarnaast denkt de minister dat er hierdoor op termijn ook meer tweedehands elektrische auto's beschikbaar komen. Deze maatregel sorteert voor op een Europese regel die vanaf 2035 in werking treedt. Vanaf dan mogen er in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht.
Belastingvoordeeltjes
Verder komen er (zoals eerder al is uitgelekt) ook wat belastingvoordelen voor eigenaren van elektrische auto's. De korting op de wegenbelasting (ofwel de motorrijtuigbelasting) wordt voor EV's vanaf volgend jaar wat hoger dan eerst de bedoeling was, namelijk 30 procent in plaats van 25 procent. Voor de meeste mensen scheelt dat ieder kwartaal naar schatting een paar tientjes. Dit is overigens nog altijd een stuk minder dan de 75 procent korting die EV-eigenaren momenteel krijgen.
Daarnaast is het volgens de nieuwe plannen de bedoeling dat de MRB in de toekomst wordt gebaseerd op de oppervlakte van auto’s, in plaats van op het gewicht. Dat betekent in de praktijk waarschijnlijk dat de belasting voor elektrische auto’s omlaag gaat, omdat die over het algemeen zwaarder zijn dan fossiele wagens. Voor diesel- en benzineauto's moet daarentegen vermoedelijk wat meer belasting worden betaald.