©Bright/OpenAI

©Bright/OpenAI

ChatGPT krijgt wéér een functie die direct met Google concurreert

Update: 28 april om 22:26

OpenAI heeft een nieuwe winkelfunctie toegevoegd aan ChatGPT. Je kunt voortaan binnen de chatbot producten en prijzen vergelijken, en meteen doorklikken om aankopen te doen. Hiermee voert OpenAI de concurrentie met Google verder op.

De nieuwe winkelfunctie van ChatGPT maakt het mogelijk om producten uit categorieën zoals gadgets, mode, beauty en woonartikelen te bekijken, prijzen te vergelijken en direct door te klikken naar webshops. Voorlopig is het aanbod beperkt, maar uitbreiding naar meer productcategorieën staat op de planning. Een woordvoerder van OpenAI benadrukte dat het bedrijf momenteel geen affiliate-inkomsten ontvangt voor aankopen die via ChatGPT worden gedaan. Dit is in tegenstelling tot bedrijven zoals Google.

De functie is beschikbaar voor alle ChatGPT-gebruikers — ook voor bezoekers die niet zijn ingelogd. In totaal bereikt ChatGPT hiermee direct zo'n 500 miljoen actieve gebruikers, wat deze uitbreiding direct een enorm bereik geeft. Het netwerkeffect toont nog maar eens aan hoe krachtig het bundelen van diensten kan zijn. Hetzelfde effect heeft in het verleden ook geleid tot de groei van techbedrijven zoals Google.

Alles-in-één app

Met deze zet probeert OpenAI zijn chatbot duidelijk te positioneren als meer dan een praktische assistent: een zoekmachine, voice-assistent en videomaker, allemaal in één. Door meer diensten aan te bieden, probeert OpenAI gebruikers vooral langer vast te houden. Aandacht staat immers gelijk aan data, en data is alles voor AI-bedrijven. Tegelijkertijd wil OpenAI zijn voorsprong behouden op concurrenten als Google Gemini, Anthropic, DeepSeek en xAI.

De winkelfunctie is één van de meerdere updates die OpenAI maandag uitrolde. Daarmee begeeft ChatGPT zich nu nog nadrukkelijker op het terrein van online koopadvies. Ook startups als Perplexity AI breiden hun platformen uit met vergelijkbare shoppingtools.

Gebruik zoekfunctie ChatGPT groeit snel

OpenAI liet eerder weten dat de zoekfunctie in ChatGPT momenteel een van de populairste en snelst groeiende onderdelen is. Afgelopen week alleen al werden meer dan 1 miljard zoekopdrachten uitgevoerd via de chatbot. Dat is een indrukwekkend aantal dat de ambities van OpenAI nog maar eens verduidelijkt, vooral ten opzichte van zijn grote broer Google.

De uitdrukking 'schoenmaker, blijf bij je leest' kennen ze duidelijk niet bij OpenAI. Het bedrijf achter ChatGPT blijft volop zoekreus Google uitdagen met vergelijkbare functies, en nu ook als het aankomt op online aankopen.

Mogelijke nieuwe inkomstenstroom

OpenAI lijkt nu ook een graantje te willen meepikken van de e-commerce-markt, maar voorlopig zou het bedrijf er nog geen geld mee verdienen. Dat terwijl bij Google de advertenties naar producten een groot deel van de inkomsten uitmaken. Als OpenAI daar marktaandeel weet weg te snoepen, kan het hard gaan. Google zit bovendien met de druk en verwachtingen van websitemakers die eisen dat hun informatie niet wordt misbruikt - iets waar OpenAI zich minder van aantrekt.

Ben je op zoek naar een nieuwe e-bike, kom dan op 17 mei naar de derde editie van onze E-bike Party. De kaartverkoop is gestart en met de code BEP2025-50 krijg je vijftig procent korting op je kaartje.