©Unsplash

©Unsplash

Spotify verwacht sterk door te groeien ondanks prijsverhoging, noteert recordwinst

Spotify startte het eerste kwartaal van 2025 met een flinke groei van 12 procent nieuwe betalende gebruikers. Ondanks de recente prijsverhoging verwacht de streamer de komende tijd op dat tempo door te groeien.

Spotify kreeg er het afgelopen kwartaal 12 procent betalende gebruikers bij ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar, met nu een totaal van 268 miljoen abonnees. Het totale aantal Spotify-gebruikers ligt nu op 678 miljoen, een groei van 10 procent vergeleken met een jaar geleden.

De cijfers zorgen voor een flinke omzetgroei van 15 procent vergeleken met vorig jaar, voor een totaal van 4,2 miljard euro. Dat is goed voor een operationele winst van 509 miljoen euro, een record voor het bedrijf dat jarenlang verlies draaide om te groeien.

Hoge prijs lijkt groei niet te drukken

Het huidige kwartaal verwacht Spotify op dezelfde voet door te groeien. Het aantal betalende gebruikers zal volgens het bedrijf groeien tot 273 miljoen gebruikers, net als het afgelopen kwartaal weer een toename van 5 miljoen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Bovendien hoger dan de geschatte 271,5 miljoen euro die analisten voor het huidige kwartaal hadden verwacht. En ook het totale aantal Spotify-gebruikers groeit boven verwachting: een totaal van 689 miljoen eind dit kwartaal, 11 miljoen meer dan eind vorig kwartaal en fors meer dan de 684,9 miljoen die analisten hadden voorspeld.

Toch heeft Spotify zijn winstverwachting voor het huidige kwartaal naar beneden bijgesteld. Analisten hadden een kwartaalwinst van 557,5 miljoen euro verwacht, Spotify denkt onder de streep echter maar 539 miljoen euro over te houden. Ondanks de hogere verwachte inkomsten door de duurdere abonnementen heeft Spotify ook hogere kosten door stijgende loonbelastingen in de landen waar het actief is.

"De onderliggende gegevens op dit moment zijn erg gezond. De engagement blijft hoog, het klantbehoud is sterk en dankzij ons freemium-model hebben mensen de flexibiliteit om bij ons te blijven, zelfs als de zaken onzekerder aanvoelen", aldus Spotify-CEO Daniel Ek. "De korte termijn kan wat lawaai brengen, maar we blijven vertrouwen in het langetermijnverhaal."

Vergelijk de nieuwste e-bikes met elkaar tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!