©Unsplash

©Unsplash

‘AI-chatbots willen je vooral zo lang mogelijk bezighouden in plaats van nuttig zijn’

1

De mede-oprichter van Instagram zegt dat AI-chatbots er vooral zijn om je bezig te houden in plaats van dat ze echt nuttig zijn. Hij stelt dat AI-chatbots er goed aan zouden doen om niet telkens met vervolgvragen te komen.

Vraag aan ChatGPT hoe lang de Chinese muur is en je krijgt gewoon antwoord, maar er komt wel een vraag na: “Wil je weten welke delen je vandaag de dag kunt bezoeken?” Kevin Systrom denkt dat AI-chatbots een andere focus moeten hebben: nuttig zijn, goede informatie geven, en niet met allemaal vragen komen om je bezig te houden. Hij zegt dat dit soort praktijken ons schaden en dat AI-chatbots hierdoor meer lijken op social media-platforms die er alles aan doen om maar te groeien.

Alles voor de stats

“Je kunt zien dat sommige van deze bedrijven diep verzeild raken in wat consumentenbedrijven veelvuldig doen: pogingen om de betrokkenheid te vergroten. Elke keer als ik een vraag stel, wordt er aan het eind nog een kleine vraag gesteld om te zien of het nog een vraag uit me kan krijgen.” OpenAI zegt dat het een bekend probleem is dat ChatGPT eigenlijk te aardig is voor gebruikers in plaats van dat vragen direct worden beantwoord. Tegelijkertijd zegt het ook dat dit niet zozeer ligt aan ChatGPT, maar vooral aan de kortetermijnfeedback die gebruikers geven.

Systrom stelt dat het wel degelijk een bewuste keuze is van AI-bedrijven om dit soort ‘aardigheden’ in te bouwen om zo te zorgen dat de tijd die gebruikers op het platform spenderen omhoog gaat. Zo kunnen zij aan hun investeerders weer mooie cijfers presenteren. Systrom denkt dat dat beter kan: Ai-bedrijven zouden juist heel scherp moeten zijn op het presenteren van antwoorden van hoge kwaliteit in plaats van het oprekken van de statistieken, meent hij.

Hij noemt geen specifieke bedrijven als voorbeeld, maar OpenAI reageert er wel op. Tegen TechCrunch zegt het dat zijn AI-model vaak niet alle informatie heeft om een goed antwoord te geven en dat het vaak vragen stelt om helder te krijgen wat iemand wil of meer details te geven.

Op 17 mei is er een nieuwe editie van de Bright E-bike Party. De kaartverkoop is inmiddels van start en met de code BEP2025-50 krijg je vijftig procent korting op tickets.