©OMV

Waterstofauto’s rijden een doodlopende straat in: nu ook Oostenrijk exit
Waterstofauto’s hadden ooit een mooie toekomst voor zich. Tanken in vijf minuten, uitstootloos rijden en een actieradius waar batterijauto’s alleen maar van konden dromen. Maar die droom raakt steeds verder uit zicht. Oostenrijk is het volgende land waar de stekker uit het netwerk van waterstoftankstations wordt getrokken. Eind 2024 sluiten daar alle stations hun deuren, zo meldt WattisDuurzaam.
Oostenrijk is niet het enige land waar het misloopt. In Californië kondigde Shell in 2024 aan te stoppen met alle zeven waterstoftankstations die het in de staat exploiteerde. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal publieke stations inmiddels teruggebracht van vijftien naar vijf. In Zuid-Korea en Duitsland stokt de groei eveneens. En dat is geen toeval.
Waarom werkt het niet?
De technologie werkt, daar ligt het niet aan. Maar in de praktijk is waterstof als brandstof voor personenauto’s een nachtmerrie gebleken. De infrastructuur is peperduur – een tankstation bouwen kost miljoenen – en de omzet is mager, omdat er nauwelijks auto’s zijn om te bedienen. Het kip-ei-probleem is hier hardnekkig: consumenten kopen geen waterstofauto als er geen stations zijn, en exploitanten bouwen geen stations als er geen klanten komen.
Daarnaast is het vullen van zo’n waterstoftank technisch complex en onderhoudsgevoelig. Storingen komen regelmatig voor en onderhoudskosten zijn fors. Dat maakt het voor commerciële partijen lastig om winst te maken – of zelfs maar quitte te draaien. Shell trok zich in Californië terug “omdat het simpelweg niet rendabel te krijgen was”. In de UK ging ITM Power, een belangrijke speler in waterstoftankstations, failliet na jaren van verliezen.
Concurrentie van batterijen
Ondertussen zijn batterij-elektrische auto’s goedkoper geworden, laden ze sneller dan vroeger, is het rijbereik steeds verder vergroot en is het laadnetwerk op veel plekken robuust. En wie eenmaal elektrisch rijdt, mist de tussenstop bij een tankstation niet echt. Dat maakt de waterstofoptie voor consumenten steeds minder aantrekkelijk.
Waterstof is daarmee nog niet afgeschreven voor transport – in de logistiek, industrie en scheepvaart zijn er nog toepassingen waar batterijen niet volstaan. Maar voor de personenauto lijkt de internationale trend duidelijk: het waterstoftijdperk is voorbij voordat het goed en wel begonnen was.
Vergelijk de nieuwste e-bikes met elkaar tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!