©Bright

Duurtest Kia EV3: een meesterlijk compromis
Onze autotester Rutger reed de afgelopen maand in de bestverkopende auto in Nederland van dit moment: de Kia EV3. Deed het afscheid pijn?
Echt 100% objectief een auto reviewen is onmogelijk. Wellicht had de reviewer koppijn toen hij in de auto stapte, houdt hij niet van de kleur groen, heeft hij net een vorm bibs die niet goed in deze stoelen past of rijdt hij zelf een auto met de knopjes op de cruise control aan de linkerkant, dus kan hij deze niet vinden. Daar ben ik me terdege van bewust en dus probeer ik vaak mijn subjectiviteit expliciet te maken. Ik kan niet goed tegen onnodige piepjes en waarschuwingen, jij misschien wel.
Maar een onderbelicht aspect van de subjectiviteit van auto reviews is welke auto je ervoor en er na gereden hebt. In een ideale wereld kon je alle concurrenten direct achter elkaar rijden. Maar gezien ons verdienmodel niet toestaat om 80 nieuwe auto’s per jaar te kopen en in een garage te stallen is dat onmogelijk. Dus moet je het op geheugen doen. Daardoor is de meest recente auto altijd van invloed op je oordeel. De Mini Aceman SE (van over de €50K) kwam voor de Kia EV3, de Audi A6 Avant etron performance (van net geen €100K in onze uitvoering) kwam er na.
Vaak de betere keuze
Ten opzichte van de Aceman SE is het duidelijk: die rijdt leuker, heeft doordachte details in infotainment en bediening, maar is minder ruim, minder praktisch, heeft minder bereik én is ook nog eens duurder. Voor de fijnproever die minder praktische eisen heeft kan de Aceman dus een optie zijn, voor de meeste mensen is de EV3 duidelijk meer waard voor je geld en dus de betere keuze. Maar pas bij het rijden van de A6 Avant etron werd me duidelijk hoe goed de Kia eigenlijk is. De A6 kost ongeveer het dubbele van de EV3 die wij reden (en dat was de dikst aangeklede variant). Opvallend genoeg is de Kia niet echt meer lawaaiig in het interieur. Hij rijdt iets comfortabeler zelfs.
De Audi geeft je dankzij een accu die zo’n 17 kWh groter is wel 100 kilometer meer bereik, heeft 381 pk in plaats van 204. En dankzij de 800 volt accu kan hij een keer zo snel laden aan de snellader. Het is dus niet dat het prijsverschil niet verklaarbaar is. Maar op een ritje van Breukelen naar Groningen voel je die €50K verschil niet echt. (Op een retourtje Bordeaux wel, maar daarover volgende week meer).
Aandacht voor de juiste dingen
Voor de Kia EV3 hebben de Koreanen het geld uitgegeven waar het verschil maakt. Niet aan pk’s die je zelden nodig hebt, niet aan extreme laadsnelheden die alleen op lange afstandsritten een beetje verschil maken. Maar aan een goed interieur, voldoende ruimte en een fijne aandrijflijn.
Kan er dan niets beter aan de EV3? Jawel. Het infotainment systeem is opgefrist, maar voelt ten opzichte van wat Tesla biedt nog steeds als iets van een andere generatie. Niet iets waar je per se last van hebt, maar daar is zeker nog winst te behalen. Het ontwerp kan mij ook niet erg bekoren. Het is een onderscheidend karretje, maar het is geen klassieke schoonheid. Veel meer kritiek kan ik niet verzinnen. En dat is zeldzaam.
Volg meer auto-reviews in onze Duurtest en mis niets met de Bright-app.