©Bright

De kleinste filmkit: wat gebruiken wij?
De meeste video’s schieten we met onze grotere Sony camera’s, maar soms moeten we licht reizen of onszelf filmen. Onze autotester Rutger bespreekt hoe hij door schade en schande de juiste kit gevonden heeft. Van drone tot microfoon.
De afgelopen 15 jaar heb ik voor Bright video's gemaakt met én zonder cameraman. Ik neem je graag mee naar hoe het begon en hoe ik door de jaren heen mijn set-up verbeterd heb als ik geen cameraman tot mijn beschikking heb.
De eerste camera
Toen ik voor Bright begon videos te maken kwam ik er snel achter dat geluid belangrijker is dan beeld. Onze ogen kunnen prima door wat ruis heenkijken, maar een krakerige stem, of alle achtergrondgeluid op de voorgrond is ondragelijk. Ik schafte dus de Canon Legria X aan. Een soort kruising tussen een GoPro en een Zoom recorder. Ideaal omdat de groothoeklens alles vangt en omdat de geluidskwaliteit altijd goed is, als het niet waait. De beeldkwaliteit is niet geweldig, dus na een tijd ging ik voor een upgrade.
Camera met microfoon
De Panasonic Lumix G80 werd het. Een poor man’s GH5. Op dat moment de meest populaire fotocamera om mee te filmen. Een fotocamera omdat je daarmee scherpte-diepte krijgt in het beeld voor meer filmisch effect. De G80 omdat die 2/3 kostte van de GH-5. Daarop zette ik een shotgun microfoon van Rode de Videomic Pro met een harige hoes (een deadcat) om geluid buiten ook fatsoenlijk op te kunnen nemen.
Irritante eigenschap van die Videomic Pro is dat hij een batterij heeft, waardoor je naast de accu van je camera ook die van je microfoon moet managen. Bovendien moet je met een shotgun microfoon altijd een beetje in de buurt van de camera zijn om je stem goed op te kunnen nemen. Dat beperkt je dus in de shots die je kunt maken. Al snel stapte ik over op de Rode Wireless Go. Een handig en betaalbaar setje, waarmee je eenvoudig draadloos goeie audio op kunt nemen zonder dat hij een batterij nodig heeft. Nog steeds een aanrader als je een shotgun mic wilt.
Statieven
Een goed statief is een must. Ik heb een compacte Manfrotto. Als ik weer iets moest kiezen, zou ik altijd gaan voor een statief dat minstens 180 cm uit kan schuiven en met een haak in het midden waar je een rugzak als gewicht aan kan hangen om te voorkomen dat je hele setup omwaait.
Een goeie zuignap voor aan de voorruit is ook handig als je autovideo’s maakt. Lees als je een kleintje neemt goed de reviews door. Je wil niet je GoPro uit de berm van een snelweg moeten vissen, dus kwaliteit is belangrijk. Ik heb naast de kleine zuignap ook nog een Manfrotto 241 Pump Cup gekocht voor het zwaardere werk, maar ben toch altijd nog wat bang om een grote zware camera aan de buitenkant van een auto te hangen.
Action cams
Voor de shots waarin ik niet sta te presenteren, maar we de auto willen laten zien gebruikte ik eerder vooral een GoPro. De 2, de 4, de 10. Allemaal goeie action cameras, met dezelfde beperking: een accu die altijd te snel leeg is. Bovendien zijn er een beperkt aantal shots die je kunt maken als je een video van een auto maakt. Shotje van het wiel dat draait. Op de ruit van de achterdeur en dan over je schouder naar binnen en eventueel nog een soortgelijk shot van binnen in de auto. Omdat de lens nogal vertekend kun je moeilijk de auto zelf filmen als de camera op de auto gemonteerd is. Dan ziet de auto er uit als een klein blobje.
De Insta360 X3 en daarna de X4 hebben eigenlijk al het werk van de GoPro overgenomen. Hij kan op dezelfde manier gebruikt worden, maar omdat je hem aan een enorme selfiestick kunt bevestigen die vanzelf weer uit het beeld weggepoetst wordt, is de 360º camera een veelzijdiger product dat bovendien langer met de accu doet en doordat je later kan kiezen welk beeld je gebruikt uit de 360º beelden die je maakt, kun je veel meer verschillende shots maken. De kwaliteit is beduidend minder dan van een GoPro, omdat je uit een 8K beeld een kleiner shot haalt. Maar dat is een offer dat ik het wel waard vind. Naast de selfiestick heb ik ook een fancy set met drie zuignappen op een grote carbon stick. Daarmee kun je fraaie beelden maken van een auto, maar helaas zie je wel altijd twee van de zuignappen in beeld. Het werkt dus het beste op een donker oppervlak.
Drone
Voor de betere beelden van de auto is een drone echt een must. Als je een cameraman langs de kant van de weg zet kan hij je misschien 3 seconden in beeld hebben als je voorbij rijdt, een drone kan je minutenlang volgen uit alle mogelijke hoeken. Mijn eerste drone was de 3DR Solo. Een veelbetekenende startup maakte deze slimme drone waar je een GoPro onder kon hangen en die je bijvoorbeeld twee punten kon leren om daar automatisch tussen te bewegen. Automatisch volgen op basis van beeldherkenning deed de 3DR nog niet.
De DJI Spark gaf enorm veel nieuwe mogelijkheden, doordat hij zelfstandig de auto kon volgen. Bovendien was hij een stuk kleiner en makkelijker te vliegen. Maar de beeldkwaliteit hield op bij 1080P, dus kwam er een DJI Mavic Air 2. Die volgt nog beter een object zoals een auto, schiet in 4K en kan beter tegen een beetje wind dan de Spark. Enige nadeel is dat hij meer dan 250 gram weegt en ik dus een dronebrevet moest halen en meer beperkt ben in waar ik mag vliegen. Maar op dit moment vind ik deze drone nog steeds het beste compromis als ik kijk naar mogelijkheden, beeldkwaliteit en prijs. Een zoomlensje zou welkom zijn (verkrijgbaar in nieuwere DJI drones), maar liever nog heb ik een drone die nog zelfstandiger kan werken. Idealiter gooi ik een drone uit het raam van de auto, maakt die een paar vette shots en vraagt ie of ie door het raam weer naar binnen mag. Maar daar zijn we helaas nog niet.
Toevoeging aan de dronekit sinds vorig jaar is de DJI Avata 2. Een zogenaamde First Person View drone. Ook het stuk gereedschap met verreweg de stijlste leercurve. Je kunt de Avata 2 redelijk eenvoudig vliegen met de motion controller, maar dan kun je hem niet op zijn maximum snelheid vliegen en niet de bewegingen maken die zo kenmerkend zijn voor een FPV drone. Dan moet je namelijk de FPV controller van DJI kopen. Die kost een belachelijke €149 voor een relatief flimsy controller met matige bouwkwaliteit. Maar het is de enige die werkt met de Avata 2. Mijn jongste zoon spendeerde meer dan 100 uur met een FPV simulator voordat hij de Avata 2 kon besturen, maar nu kan hij shots maken die met een gewone drone onmogelijk zijn omdat de Avata 2 harder vliegt, scherpere bochten kan maken en volledig vrij kan bewegen.
Doei camera, hallo smartphone
Inmiddels ligt de Lumix G80 te verstoffen. Mijn go to camera is inmiddels mijn iPhone geworden. De G80 schiet mooier beeld als je alle instellingen goed hebt staan, maar de iPhone kan in het licht, donker, met tegenlicht, dichtbij en ver weg altijd shots maken die aardig in de buurt komen. Zonder dan het scherpte diepte effect. Dat kun je aanzetten, maar omdat het een digitaal effect is (en geen gevolg van de instellingen van je lens en diafragma) loop je altijd het risico dat je achtergrond plots even helemaal in focus is en dat voelt zo nep dat ik het risico niet neem. De voornaamste reden dat ik met mijn iPhone ben gaan filmen is een ander apparaat: de Flow 2 Pro van Insta360. Een slimme gimbal waar de iPhone magnetisch op klikt en die volautomatisch een object of mens kan volgen en ook schokken opvangt en wegfiltert. Filmen met een iPhone wordt hiermee wel heel makkelijk en de schokabsorptie zorgt ervoor dat mijn beelden nog weer beter zijn dan met de Lumix.
DJI Mic mini
Door de Flow 2 Pro heb ik wel van microfoonset moeten switchen. In principe kun je de Rode Wireless Go (en de Go 2 en de Pro) met een kabeltje aan je smartphone verbinden voor een heel compacte setup. Maar omdat er geen cold shoe of andere plek zit om de ontvanger van de Rode Wireless Go handig op vast te zetten, bungelt die aan je telefoon. Dat is onhandig met een gimbal omdat die je telefoon in balans probeert te houden en dat is lastig als er een plastic apparaat aan één kant aanhangt. Gedwongen ben ik dus overgestapt op de DJI Mic Mini. Een heel mooi compact microfoonsetje dat prachtig geluid levert en waarvan de ontvanger in je USB-C of Lightning poort geklikt kan worden. Ideaal, op één detail na: je kunt geen kleine lavalier microfoon aansluiten en dus is de microfoon meer in het zicht. Een klein offer.
De meest compacte set-up die ik nu meeneem is dus ook mijn iPhone en de Flow 2 Pro met Mic Mini. Kan ik iets meer bagage mee dan gaat de Insta360 X4 mee in de tas met de enorme selfie stick en daarna zijn de Mavic Air 2 en de Avata aan de beurt. Pas als laatste komt er een statief bij en een zuignap voor de camera. Mogelijk dat ik in de toekomst nog overstap op een camera als de DJI Osmo Pocket, maar die biedt nu net te weinig voordelen ten opzichte van de iPhone.
Vergelijk de nieuwste e-bikes met elkaar tijdens de Bright E-bike Party op 17 mei. Met de code BEP2025-50 krijg je 50 procent korting op je tickets!