©Bright

Waarom de verkoop van de Apple Watch daalt
Welkom bij AppleTalk. In dit weekoverzicht blikt Bright-hoofdredacteur Erwin terug op al het Apple nieuws en kijkt hij vooruit.
Waar rechtzaken allemaal niet goed voor zijn. In een Amerikaanse zaak tegen Google deelde Apple-topman Eddy Cue enkele interessante inzichten. Onderwerp van gesprek is het geld dat Google aan Apple betaalt om de eerste keuze zoekmachine te zijn in de Safari browser. Volgens Cue is dat niet zo’n punt, omdat zoekmachines toch worden vervangen door AI-bots. Burn! Daar moest Google natuurlijk op reageren.
Nog opvallender: Cue zei dat de iPhone, Apple’s belangrijkste product, over 10 jaar niet meer nodig is. Hij zei helaas niet wat Apple daar dan tegenover zet, maar het laat zich raden: een slimme bril. Ik heb er eerder in deze rubriek over geschreven: AirPods zijn beter in audio dan iPhones, Apple Watches beter in biometrische metingen en een slimme bril zou een beter scherm en camera kunnen zijn. Dan blijft er van de iPhone alleen een soort blinde powerbank over voor de rekenkracht en die steek je in je zak.
Watch out ⌚️
Over de Apple Watch gesproken, volgens nieuwe data van Counterpoint Research is de afzet van Apple’s smartwatch vorig jaar opnieuw gedaald. Na een daling van 10 procent in 2023 is de afzet in 2024 gedaald met liefst 19 procent. Overal ter wereld, behalve in India, is de daling te zien, maar de hardste klap viel in Noord-Amerika, goed voor de helft van de Apple Watch-afzet. Apple blijft markleider maar het moet wel opletten, want vrijwel alle concurrenten groeiden juist.
De reden is duidelijk: de Series 10 die afgelopen najaar verscheen biedt behalve een slankere kast te weinig nieuws. Ook het uitblijven van de Ultra 3 en nieuwe Watch SE speelt Apple parten. Die twee modellen worden dit najaar overigens wel verwacht. Dat wordt ook tijd, zeker voor de Watch SE. Het huidige model is dan al drie jaar op de markt. De Ultra 2 verscheen in 2023.
Van de nieuwe SE gaan al geruime tijd geruchten dat de kast van plastic wordt om kosten te drukken en de prijs te verlagen. Met hoeveel? Dat is gissen. De huidige SE begint bij 249 euro voor de 40 mm en 279 voor de 44 mm. Dat was bij introductie drie jaar geleden respectievelijk 299 en 339 euro. Apple zou het de concurrentie knap lastig maken als de derde generatie Apple Watch SE bij 199 euro begint.
Pride 🌈
In aanloop naar WWDC heeft Apple traditioneel een nieuwe Pride-set uitgebracht met wallpapers, watchfaces en een speciaal Watch-bandje. De laatste valt op omdat geen bandje door het pers-procedé dezelfde is. Van bandjes-app Bandbreite is trouwens een tweede versie verschenen die ik opnieuw kan aanbevelen.
Tot slot, heb jij op 24 april je Activiteit-ringen volgekregen? Op die datum was Close Your Rings Day en kon je een speciale medialle winnen. Ik was op vakantie met de benen omhoog dus heb ‘m helaas gemist.
Fijn weekend!