©Freepik

©Freepik

Google geeft ook in Nederland nieuwe AI-antwoorden in de zoekresultaten

3

Nederlandse Google-gebruikerrs kunnen nu ook AI-antwoorden bovenaan de normale resultaten in de zoekmachine tegenkomen.

Google rolde vorig jaar zijn nieuwe functie AI-overviews uit naar veel landen, behalve in Europa. De door AI gegenereerde antwoorden op zoekvragen verschijnen in een opvallend blok bovenaan de normale zoekresultaten. Met de AI-overzichten, zoals ze in het Nederlands heten, geeft Google je een samengevat antwoord, van enkele alinea's, zodat je niet altijd meer hoeft door te klikken naar websites.

Eind maart lanceerde Google de AI-overzichten ook in negen Europese landen, waar Nederland nog niet tussen zat. Maar ondergetekende krijgt nu bij sommige zoekopdrachten wel de nieuwe AI-overzichten voorgeschoteld, hoewel Google de beschikbaarheid in ons land nog niet vermeldt. De antwoorden zijn in het Nederlands als je zoekopdracht Nederlands is en de functie verschijnt ook bij Engelstalige termen. Als gebruiker kun je feedback geven door onder het antwoord een duimpje omhoog of omlaag te geven.

Bronnen aan de rechterkant

Aan het einde van elke alinea in het AI-overzicht zie je een schakelicoontje. Als je daar op klikt, verschijnen de bronnen van dat stuk aan de rechterkant. Wil je ze zelf nalezen, dan moet je dus rechts op de bron klikken.

Als je dezelfde zoekvraag nog een keer invoert, kun je een iets ander antwoord krijgen, doordat het elke keer door AI opnieuw wordt gegenereerd. De tekst van het AI-overzicht kan ook per keer anders gestructureerd zijn, bijvoorbeeld met of zonder een lijstje met punten. 

Je krijgt de AI-overzichten lang niet bij elke zoekopdracht. Ze verschijnen volgens Google alleen 'wanneer onze systemen bepalen dat ze het meest nuttig zijn'. Hieronder zie je een voorbeeld van een Nederlandstalig AI-overzicht.

Uitgevers vrezen failliet te gaan

De AI-resultaten van Google leiden tot grote zorgen bij de uitgevers van websites. In een recent onderzoek klaagden uitgevers over sterk dalende bezoekersaantallen sinds de uitrol van de functie in de zoekmachine. Gebruikers klikken door de uitgebreide AI-antwoorden veel minder vaak door naar externe websites. Sommige bedrijven vrezen dat ze hierdoor uiteindelijk failliet kunnen gaan.

Volgens Google zijn gebruikers door AI-overzichten 'meer tevreden met hun resultaten, waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan ​​om nieuwe websites te ontdekken'.

Krijg jij de nieuwe AI-overzichten ook al te zien? Laat het weten in de comments.

Volg meer nieuws over Google en mis niets met de Bright-app.