©YouTube/Bright

Deze verandering bij YouTube wekt irritatie en je kan het niet uitzetten
Na een nieuwe update van de tv-app van YouTube krijgen Shorts een prominentere plek. Dat is slecht nieuws voor wie een hekel heeft aan de korte video's, want je komt hier niet onderuit.
Als je in de YouTube-app op je smart-tv naar de feed met video's van de kanalen waarop je bent geabonneerd gaat, krijg je voortaan bovenaan altijd Shorts te zien. Met de nieuwe tv-update die nu door YouTube wordt uitgerold, dringt de videodienst de korte video's nog meer aan je op, meldt 9to5Google.
YouTube kondigde de verandering onlangs al aan, dus echt verrast mogen we niet zijn, maar nu de uitrol is begonnen, leidt het tot veel kritiek van gebruikers van de tv-app. Shorts krijgen voortaan een toegewijde plek tussen je geabonneerde kanalen. Oftewel: ze worden opvallender in beeld gebracht en daardoor dus vermoedelijk ook vaker bekeken. De afgelopen jaren schoof YouTube Shorts steeds nadrukkelijker naar voren.
Op Reddit melden gebruikers dat de verandering al zichtbaar is op onder meer Google TV, Apple TV en andere smart-tv-platforms.
Klagende gebruikers
"Dit is echt stom, ik wou dat er een schakelaar was om Shorts helemaal uit te zetten op mobiel en televisie. Maar ik weet zeker dat ze dat nooit zouden doen", verzucht een gebruiker bij 9to5Google. "Ik denk niet dat het van belang is of mensen ze leuk vinden of niet. Ze proberen waarschijnlijk om meer betrokkenheid en bereik te genereren", reageert een ander.
Concurrentie achterna
De verandering is onderdeel van YouTube's aanval op TikTok, de razend populaire Chinese video-app die helemaal draait om korte clips. Juist die Chinese herkomst kan TikTok echter ook de das omdoen, al lijkt voormalig president Trump daar nog altijd niet helemaal uit te zijn.
Waarom voert YouTube deze verandering door? Terechte vraag, want zitten mensen hier echt op te wachten? Het antwoord lijkt vooralsnog ja. Kijkcijfers liegen tenslotte niet, en moederbedrijf Google heeft de opmars van Shorts ongetwijfeld nauwlettend gevolgd. En als de vraag stijgt, dan volgt het aanbod. Laten we wel wezen: als er veel geld te verdienen valt met video's, is Google nooit ver weg.
Het bedrijf ligt weliswaar onder vuur vanwege zijn dominante positie, maar heeft met YouTube nog altijd een troef in handen die anderen nog niet hebben weten te evenaren. De videodienst is inmiddels goed voor meer dan 10 procent van Google's jaarlijkse omzet. Begrijpelijk dus dat het bedrijf die groei maar al te graag verder wil aanjagen.
Binge-modus
Apps als YouTube Shorts, Instagram en TikTok blijven terrein winnen. Maar tegelijk groeit ook de zorg over wat die eindeloze scroll-sessies met ons doen - vooral onder jongeren. Het is geen geheim dat techbedrijven gebaat zijn bij eindeloos kijkgedrag: meer schermtijd betekent meer advertenties, en dus meer inkomsten.
Daar lijkt het nu net te wringen: terwijl ons brein snakt naar pauze, is het verdienmodel achter korte video's juist gebaat bij ononderbroken consumptie. De toekomst zal moeten uitwijzen of wij zelf deze gewoonte hebben gecreëerd, of dat bedrijven ons er systematisch naartoe hebben geleid. Of misschien wel gewoon beide.
Komende zaterdag kun je ruim 40 elektrische fietsen proberen tijdens onze E-Bike Party. De laatste tickets zijn nog beschikbaar en met de kortingscode BEP2025-50 krijg je vijftig procent korting op je kaartje.