©Unsplash

Spotify krabbelt terug: gaat het aantal luisteraars van podcasts toch niet tonen
Muziekstreamingdienst Spotify zei eerder deze maand te willen tonen hoe vaak een aflevering van een podcast is beluisterd. Daar waren de makers niet zo over te spreken. Daarom draait het de plannen nu terug.
Spotify wilde niet alleen de makers van podcasts inzicht geven in hoe vaak een aflevering is afgespeeld, ook luisteraars krijgen deze data mee. Dat betekent dat dus ook concurrerende podcasts en samenwerkingspartners wijzer worden over hoe je podcast presteert.
Podcasts op Spotify
Spotify zei het te doen zodat luisteraars sneller nieuwe podcasts kunnen ontdekken waar ze nog nooit van hebben gehoord. Zo zien podcasters dat helemaal niet. Juist mensen met een kleine schare aan luisteraars zitten er helemaal niet op te wachten. Ze denken dat mensen die zien dat ze nog niet zoveel luisteraars hebben daardoor juist niet gaan luisteren. Het schrikt ze eerder af, stellen die podcasters. Tegelijkertijd is het ook geen goede representatie: op andere platforms hebben mensen misschien nog veel meer luisteraars. Met andere woorden: dat cijfer kan meer kwaad doen dan goed, menen de makers.
Reden voor Spotify om zich nog eens achter de oren te krabben en toch terug te komen op het besluit. Niet helemaal, het wordt nog steeds doorgevoerd, maar alleen bij podcast-afleveringen die meer dan 50.000 keer zijn afgespeeld. Er staat dan bij dat het 50K keer is afgespeeld. Je weet dus als het er niet bij staat, dat het dan nog niet zoveel keer is beluisterd, maar het is wel een stuk minder informatie dan wanneer het aantal keer afspelen er sowieso bij zou staan. Als er 100.000 of 1 miljoen keer is geluisterd, dan wordt dit er ook specifiek bij verteld. Het is niet duidelijk wanneer iets als ‘afgespeeld’ telt. Bij muziek is het een halve minuut, maar hoe dat zit met podcasts is onduidelijk. Spotify zegt alleen dat het toont hoe vaak mensen actief de content hebben geprobeerd: vrij vaag dus.