©Bright

Duurtest Citroën ë-C3: kennismaking met betaalbare maar Spartaanse Fransoos
Onze autotester Rutger rijdt deze maand met de betaalbare Citroën ë-C3. Een instap elektrische auto die te koop is vanaf €25.000. Vandaag de kennismaking.
Hier hebben we op zitten wachten. De betaalbare, bruikbare elektrische auto. Op papier dan. Of het in de praktijk echt een aantrekkelijke auto is, komen we deze vier weken achter.
Voor €24.290 krijg je een vierdeurs auto met een 44 kWh accu en een realistisch rijbereik van zo’n 260 kilometer. De sprint van 0 naar 100 gaat in 11,5 seconde. Toch trek ik de meeste benzinewagens er nog uit bij het stoplicht zodra ze naar de 2 moeten schakelen. Het leeggewicht is slechts 1491 kilo en dus is de 113 pk genoeg. Harder dan 135 km/u zul je er echter niet mee gaan.
Spartaanse Fransoos
Dat klinkt als een enorme downgrade na de Kia EV3 en de Audi A6 Avant e-tron die we hiervoor reden. Niet alleen zijn rijbereik en vermogen beduidend minder, ook heb ik geen adaptive cruise control en geen stoelverwarming in deze auto. Dat is echt lang geleden. Meestal worden testauto’s vol opties uitgerust. Het is dan ook even wennen dat de auto op de cruise control zich steeds dichter naar de voorganger beweegt en om de 3 dagen wel even aan de lader wil.
De Citroën is desondanks een leuk karretje om te rijden. Hij is licht en wendbaar, oogt vriendelijk (alhoewel de grijze kleur van onze testauto niet echt past) en heeft alles wat ik de meeste dagen nodig heb in een auto. Ten minste, bij de eerste indruk. De komende weken moeten uitwijzen waar de beperkingen zitten bij een auto van onder de €30K. Onze testauto is de wat rijker uitgeruste Max variant met Mercury Grey kleur van €600. Die kost €29400.
Ten opzichte van de goedkoopste variant heb je dan elektrische ramen achter, getinte achterste zijruiten en achterruit, draadloos telefoonladen en twee usb-c laders achterin. Je infotainment-systeem is niet langer een dock voor je eigen smartphone, maar een 10” scherm met draadloze CarPlay en Android Auto. Parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en automatische climate control zijn ook standaard in deze versie en niet in de goedkoopste variant.
De komende vier weken ga ik erachter komen of die €29.400 genoeg is voor een eerste auto in dagelijks gebruik.
Volg meer auto-reviews in onze Duurtest en mis niets met de Bright-app.