©Headfirst

Deze design-fietshelm 'zit lekker', past iedereen beter en heeft een automatisch remlicht
Fietshelmen maken fietsen veiliger, mits ze goed zitten en we ze daadwerkelijk dragen. Dat doen de meeste Nederlanders alleen niet, want de meeste fietshelmen zijn niet mooi en zitten niet lekker. Het Nederlandse Headfirst wil dat veranderen.
Nederlanders fietsen veel, maar we dragen relatief weinig fietshelmen. Terwijl het aantal fietsongevallen met ernstig letsel stijgt, draagt slechts 4 procent van de Nederlanders een fietshelm. Dat heeft een aantal redenen: we zijn kuddedieren, en weinig mensen zetten de eerste stap omdat fietshelmen niet mooi zijn en niet lekker zitten. Dat wil het Nederlandse Headfirst veranderen met de Echo Pro.
Die fietshelm is strakker ontworpen dan de gemiddelde fietshelm, en heeft een belangrijke innovatie: het gepatenteerde SafeFit-systeem. Daarmee past de fietshelm zijn pasvorm elke keer automatisch aan op het hoofd van de drager, elke keer dat die hem opzet. Daarvoor hoef je verder geen wieltjes aan te draaien of knopjes te verstellen: druk gewoon de zijkanten van de hele helm in, en hij past als gegoten, belooft Headfirst. Bij het afzetten kun je op twee vergrendelknoppen achterop de helm drukken, zodat die weer openschiet. De helm grijpt zich dan rondom vast rond het hoofd, zodat die overal optimale bescherming biedt.
Veiliger en duurzamer
Dat systeem maakt niet alleen dat de helm lekkerder zit, het is vooral veiliger. Want een goede pasvorm is essentieel bij de werking van een helm. En uit onderzoek blijkt dat bijna 35 procent van de volwassenen en 95 procent van de kinderen een slecht passende fietshelm draagt, en dat verhoogt het risico op hoofdletsel. Headfirst stelt dat uit tests blijkt dat de helm met SafeFit-technologie tot twee keer beter presteert bij impact aan de achterzijde van het hoofd dan conventionele helmen.
Door dat maatsysteem groeit de helm ook mee met kinderen, die de helm veel langer dan normaal kunnen blijven dragen. Bovendien is 'ie duurzamer, omdat gebruik wordt gemaakt van 'geavanceerde multi-impact EPP-materialen'. Veel reguliere helmen hebben EPS-schuim om klappen op te vangen, maar dat kan maar één keer. Na een flinke val moet je dan een nieuwe helm kopen.
Automatisch remlicht en strak design
Nog meer veiligheid voegt de Echo Pro toe met het ingebouwde remlicht. Bovenop de achterkant van de fietshelm zit een ingebouwde lichtbalk die rood oplicht als bewegingssensoren herkennen dat je remt. Daar hoef je verder niks voor te doen: het werkt automatisch via een ingebouwde batterij die je via usb-c kan opladen.
Verder is de helm fraai, want Headfirst werkt samen met het Amsterdamse design-collectief Studio APE. De Echo Pro mag dus gezien worden, en wordt geleverd in de kleuren zwart, beige en groen. De helm is er in twee maten: small, voor hoofden van 50,5 tot 57 cm en large, voor hoofden met een omtrek van 56 tot 63 cm.
De Headfirst Echo Pro loopt nu als crowdfundingproject op Kickstarter, waar je de helm kan bestellen vanaf 92 euro, waar die in de winkel straks 125 euro kost. De helmen worden bij succes vanaf november 2025 geleverd. Daarvoor moet minstens 20.000 euro worden opgehaald, Headfirst is al op een derde.
Meer fiets-nieuws en mis niets met onze Bright-app.