©Nissan

©Nissan

Nissan dreigt failliet te gaan maar deze concurrent kan de redder in nood worden

PRAAT MEE!

Nissan staat op de rand van de ondergang. Na een mislukte fusiepoging met Honda lijkt Toyota zich nu te melden als redder in nood. De grootste autofabrikant van Japan zou bepalend kunnen zijn voor het voortbestaan van zijn worstelende concurrent.

Het zijn zware tijden voor Nissan. Terwijl de verkoopcijfers dalen en de schulden oplopen, verdampt de winst als sneeuw voor de zon. Tijdens een persconferentie vorige week sloeg Nissan-president Ivan Espinosa al alarm: "Als we nu geen actie ondernemen, wordt de situatie alleen maar erger." Onder de naam Re:Nissan presenteerde het bedrijf vorige week een nieuw herstelplan, met als doel om in 2026 weer winstgevend te zijn. De besparingen moeten oplopen tot 250 miljard yen, omgerekend zo'n 1,5 miljard euro. En die besparingsmaatregelen, die zijn fors.

Ingrijpende besparingen

Er verdwijnen 20.000 banen en zeven fabrieken gaan dicht - waaronder twee in Japan en eentje in Thailand. Ook komt er voorlopig geen nieuwe batterijfabriek in Japan. En dat beoogde samenwerkingsverband met Honda, dat begin dit jaar nog hoop gaf op een gezamenlijke toekomst? Dat is inmiddels definitief van de baan. Is er dan echt geen sprankje hoop meer over? Misschien wel, als het aan Toyota ligt tenminste.

Ziet Toyota een kans?

Volgens de Japanse krant Mainichi heeft een hoge Toyota-topman contact gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Daarbij zou Toyota optreden als een soort 'backer', die Nissan tijdens een herstructurering zowel financieel als strategisch ondersteunt. Voor de duidelijkheid: officieel is er nog niets bevestigd, maar de timing lijkt niet toevallig. Beide merken kondigden onlangs nog nieuwe elektrische modellen aan die in de komende jaren op de markt moeten komen.

EV-modellen in de maak

Nissan lijkt te hopen op nieuw momentum met een verbeterde versie van de Leaf, die met een crossover-achtig design niet alleen een grotere actieradius krijgt, maar ook een nieuwe laadaansluiting. Tot 2027 volgen in totaal tien nieuwe EV’s van Nissan en Infiniti. Naast een vernieuwde Leaf kunnen we in Europa onder meer uitkijken naar een elektrische Micra, een Qashqai EV en - in 2026 - de nieuwe Juke EV.

Toyota zit in de tussentijd echter ook niet stil. Het elektrische SUV-model bZ (voorheen bZ4X) wordt in de tweede helft van 2025 verwacht in Amerikaanse showrooms. In 2026 volgen een compactere C-HR EV en de avontuurlijk ingestelde bZ Woodland. Tegen het einde van volgend jaar staan er in Europa drie nieuwe elektrische SUV’s op het programma: de C-HR+, Urban Cruiser en een vernieuwde bZ4X.

Pragmatische EV-markt

Een samenwerking tussen Nissan en Toyota zou opvallend zijn: jarenlang waren het tenslotte geduchte concurrenten. Of het ook daadwerkelijk tot een officiële deal komt, blijft voorlopig afwachten. Maar dat Toyota überhaupt interesse toont, is toch een signaal dat autobedrijven pragmatischer dan ooit zijn geworden om te overleven in de allesbehalve rustige EV-markt.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.