©Freepik

©Freepik

Nederlanders betalen veel geld voor streaming en zeggen Viaplay als eerste op

PRAAT MEE!

We zijn dol op streamingdiensten: ruim driekwart van de Nederlanders boven de 18 jaar heeft minstens één abonnement, en meestal meerdere. Gemiddeld geeft die groep bijna drie tientjes per maand uit aan de diensten.

De populairste streamingdiensten onder Nederlanders zijn nog steeds Netflix en Videoland, meldt vergelijkingssite Slimster op basis van onderzoek onder een representatief panel van 1066 Nederlanders. Gemiddeld geven Nederlanders 29,56 euro per maand uit aan zulke diensten.

De grootste groep van 26,9 procent geeft tussen de 11 en 20 euro per maand uit aan streamingsdiensten, gevolgd door 20,8 procent die tussen de 21 en 30 euro aan streamen spendeert. Dan zijn er ook nog eens twee behoorlijke groepen van 10 procent die maandelijks tussen de 31 en 40 euro of zelfs tussen de 41 en 50 euro aan streamen spenderen. De schaal gaat daarna door tot 100 euro per maand, maar slechts weinig Nederlanders geven zoveel geld uit aan streaming. Onderaan de ladder geeft overigens 18,9 procent van de Nederlanders hooguit 10 euro per maand uit aan streamen.

Viaplay liever kwijt dan rijk

Slimster stelde zijn panelleden ook de vraag welke streamingdiensten zij als eerste zouden opzeggen als de kosten te hoog worden. Dat was voor 48,4 procent van de ondervraagden makkelijk: dan zeggen zij Viaplay als eerste op. Met maandprijzen tot 21,99 euro is Viaplay dan ook de duurste van alle populaire streamingdiensten in Nederland. Skyshowtime komt op de tweede plaats en zou door 37,8 procent van de Nederlanders snel worden opgezegd. HBO Max scoort de derde plaats: 35,6 procent van de Nederlanders zou die dienst snel opzeggen.

Het meest trouw zijn abonnees aan NLZiet: slechts 7,5 procent van de abonnees zou de dienst snel opzeggen. Een opsteker voor het samenwerkingsverband van de grote Nederlandse tv-zenders. Ook F1 TV is populair: slechts 9,3 procent zou die dienst opzeggen als de kosten te hoog worden. Ook Spotify en Apple Music hebben erg trouwe gebruikers. Spotify zou door slechts 11,9 procent van de mensen worden opgezegd bij een hogere prijs – die werd onlangs ook al verhoogd. Apple Music scoort zelfs nog wat beter: daar zou 10 procent van de abonnees opstappen bij te hoge kosten.

Belangrijke kanttekening: de diensten met trouwe gebruikers zijn vooral diensten die het hele jaar door gebruikt worden, zoals dus muziekdiensten en NLZiet voor lineaire televisie. Marvin Grouw van Slimster vermoedt dat opzeggingen vaak tijdelijk zijn. “We horen regelmatig dat mensen ‘hoppen’ tussen verschillende platforms, afhankelijk van het aanbod. Denk aan HBO Max, dat nu populair is vanwege The Last of Us, of Disney+, waar mensen naartoe gaan zodra er iets van Marvel verschijnt. Omdat je vrijwel overal maandelijks kunt opzeggen, is het makkelijk om af en toe te wisselen. Een opzegging hoeft dus niet te betekenen dat iemand definitief afscheid neemt van een dienst.”

Meer streaming-nieuws en mis niets met onze Bright-app.