©BYD

©BYD

Tesla voor het eerst ingehaald in Europa: BYD verkocht meer EV's ondanks hogere heffingen

PRAAT MEE!

Meer slecht nieuws voor Tesla, dat links en rechts ingehaald wordt door de concurrentie. Want voor het eerst is het de Chinese automaker BYD gelukt om in de EU meer volledig elektrische auto's te verkopen dan Tesla, ondanks de hogere importheffingen.

De verkopen van volledig elektrische auto's blijven maar toenemen in de Euro 28-landen – de EU-landen, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland. In april van dit jaar werden er maar liefst 28 procent meer volledig elektrische auto's verkocht in de landen dan in april 2024. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van marktanalist Jato Dynamics. Over de eerste drie maanden van dit jaar waren die cijfers ook al positief voor de elektrische auto.

Het opvallendste is dat Tesla voor het eerst is ingehaald als grootste elektrische autoverkoper in de Euro 28-landen. Jarenlang was Tesla heer en meester, maar nu blijven de verkopen dalen. In april verkocht Tesla 49 procent minder auto's dan april vorig jaar: 7165 in totaal. En daar ging BYD overheen, met 7231 verkochte auto's. Een klein verschil, maar een enorme sprong. BYD verkocht namelijk 359 procent meer auto's dan in april 2024.

'Keerpunt voor Tesla'

"Hoewel het verschil tussen de maandelijkse verkooptotalen van de twee merken klein is, zijn de implicaties enorm", aldus Jato-analist Felipe Munoz. "Dit is een keerpunt voor de Europese automarkt, vooral als je bedenkt dat Tesla al jaren de Europese BEV-markt leidt, terwijl BYD pas eind 2022 officieel zijn activiteiten begon buiten Noorwegen en Nederland."

En dan zijn er ook nog eens de heffingen, die voor BYD hoger zijn dan voor Tesla, dat ook auto's laat produceren in China. Bovenop BYD-auto's moet een importheffing van 17,4 procent worden betaald, terwijl Tesla een lager tarief van 9 procent onderhandeld heeft – Tesla heeft meer inzage in zijn processen gegeven aan de EU, dat met de heffingen oneerlijke concurrentie wil tegengaan. Er wordt namelijk gevreesd dat de Chinese overheid Chinese autofabrieken financieel tegemoetkomt en het zo veel moeilijker maakt voor Europese automakers om te concurreren. 

BYD komt met Europese fabriek

BYD wil die heffingen overigens omzeilen met een fabriek binnen de EU, in Hongarije, die in 2027 moet openen. In de tussentijd wil BYD ook al een fabriek openen in Turkije: buiten de EU, maar ook buiten China.

Ondertussen noteert Jato Dyanmics overigens ook nog een toename van 121 procent in verkopen van alle Chinese automerken in totaal binnen de Euro 28-landen. Plug-in hybrides werden 31 procent meer verkocht dan in april 2024. In totaal werden er 1.078.521 nieuwe auto's geregistreerd in de Euro 28-landen, 1.399 stuks meer dan vorig jaar. Dat stelt de EV-groei nog meer in perspectief: het aandeel elektrische auto's groeit, zelfs bij een ongeveer gelijke totale autoverkoop.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.