©BMW

Dit automerk test voor het eerst auto's met de batterij van de toekomst op de weg
BMW rijdt rond in München met een elektrische auto die is uitgerust met wat het bedrijf de eerste echte vastestofbatterij in een auto op de openbare weg noemt. Het Duitse automerk beweert hiermee een primeur te hebben.
De batterijen die nu in elektrische auto's zitten maken gebruik van een vloeibaar elektrolyt, het materiaal dat de twee polen met elkaar verbindt. Hoewel dat goed werkt, zijn er nog altijd wat nadelen aan verbonden. Vloeibare elektrolyten kunnen onder meer vlam vatten bij beschadiging.
De volgende generatie batterijen, de zogenoemde vastestofbatterijen, moeten daar verandering in brengen. Deze solid-state batterijen maken, zoals de naam doet vermoeden, gebruik van vaste elektrolyten. Niet alleen is dat veiliger, maar ze kunnen ook veel meer energie opslaan en kunnen bovendien sneller laden.
Eerste 'echte' vastestofbatterij
De technologie wordt volop ontwikkeld, maar voorlopig zijn er nog geen auto’s met echte vastestofbatterijen op de markt. Bedrijven als Mercedes-Benz en het Chinese IM Motors experimenteren met de technologie, maar hun exemplaren bevatten nog altijd half-vloeibare elektrolyten.
Tot nu. BMW beweert voor het eerst een auto met een échte vastestofbatterij op de openbare weg te testen. Het werkt hiervoor samen met het Amerikaanse bedrijf Solid Power. In plaats van een vloeibaar elektrolyt, zit er in een aangepaste BMW i7 een batterij met een dun laagje zwavel tussen de batterijpolen.

Hogere capaciteit en langere levensduur
De batterijen die nu getest worden, kunnen volgens Solid Power zo’n duizend keer opladen voordat ze verslijten. Dat is vergelijkbaar met huidige batterijen, maar ze hebben een hogere capaciteit. De lange levensduur is belangrijk, want het probleem met vastestofbatterijen is dat ze momenteel nog snel kapot gaan. BMW heeft nog niet gezegd wat de beoogde actieradius van de BMW i7 met de solid-state accu is.
Je moet nog geduld hebben. BMW zegt dat er verdere ontwikkelingsstappen nodig zijn voordat de technologie echt op de markt komt. Met de huidige tests onderzoekt het bedrijf vooral hoe de batterijen reageren op temperatuurschommelingen en drukveranderingen tijdens het rijden.
Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met de Bright-app.
