©Xiaomi

China gaat de concurrentie aan met de Model Y van Tesla
Nadat Xiaomi vorig jaar de SU7 uitbracht als concurrent van de Model 3 van Tesla, komt de Chinese techfabrikant nu met een alternatief voor de Model Y.
Xiaomi heeft zijn YU7 officieel aangekondigd. De elektrische SUV wordt in de markt gezet als een directe concurrent voor de Model Y van Tesla. Xiaomi pocht tijdens de presentatie van zijn tweede EV dan ook vooral over de aspecten waarin zijn YU7 het Amerikaanse bedrijf aftroeft, schrijft persbureau Reuters.
Een van die aspecten is het formaat. Zo heeft de YU7 vijf zitplekken en is het voertuig 5 meter lang, 2 meter breed en 1,6 meter hoog, met een wielbasis van 3 meter. Ter vergelijking: de vernieuwde Model Y is 4,80 meter lang, 1,90 meter breed en 1,62 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,89 meter.
Het duurste YU7-model (de Max) heeft een maximale actieradius van 760 kilometer en kan in 3,23 seconden optrekken naar 100 km/u. Het standaardmodel heeft een hogere actieradius van 835 km, maar trekt in 5,88 seconden op. In beide gevallen is het rijbereik hoger dan de Long-range-versie van de nieuwe Model Y, terwijl de acceleratie ongeveer hetzelfde is.
Verder heeft de Max-variant dubbel zoveel paardenkracht als de standaardversie en twee elektromotoren voor vierwielaandrijving, terwijl de goedkoopste YU7 het moet doen met één elektromotor. Alle varianten maken gebruik van adaptieve luchtvering, hebben een 800V-architectuur en kunnen volgens de fabrikant binnen twaalf minuten weer tot 80 procent worden volgeladen. De fabrikant brengt zijn SUV in juli uit in thuisland China. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Eerste Xiaomi-EV groot succes
Vorig jaar maart bracht Xiaomi zijn eerste auto uit: de SU7. De Pro-versie (gepositioneerd tussen het standaard- en Max-model) van de elektrische sedan kost in China evenveel als het instapmodel van de Tesla Model 3, terwijl hij betere specificaties heeft. De EV is een flink succes voor de fabrikant gebleken: Xiaomi heeft in een jaar tijd meer dan 200.000 exemplaren verkocht; meer dan alle Tesla-verkopen in China in dezelfde periode. De auto's van Xiaomi zijn overigens (nog) niet buiten China verkrijgbaar.
Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met de Bright-app.