©Unsplash

©Unsplash

Apple opnieuw onder vuur in Europa: EU geeft bedrijf 30 dagen om App Store aan te passen

PRAAT MEE!

Apple ligt opnieuw onder vuur in Europa. Hoewel het bedrijf onlangs een boete van 500 miljoen euro kreeg van de Europese Commissie voor het overtreden van de DMA (Digital Markets Act) heeft het bedrijf nog altijd niet voldoende gedaan om zijn App Store aan te passen. Dus krijgt het wederom een tik op de vingers én een deadline.

De Europese Commissie heeft laten weten dat de aangepaste voorwaarden die Apple hanteert voor zijn App Store nog altijd niet voldoen aan de regels van de Europese Unie. Sterker nog: volgens Brussel heeft het bedrijf juist een nieuwe set aan restricties geïntroduceerd die ontwikkelaars nog steeds in de weg zitten om gebruikers vrij te informeren over alternatieve betaalmethoden. 

Onder de Digital Markets Acts is Apple verplicht om ontwikkelaars de mogelijkheid te geven goedkopere of externe betaalopties te promoten. Het Amerikaanse bedrijf houdt dit volgens de Europese Commissie echter nog altijd tegen. 

Wat Apple met zijn App Store verkeerd doet 

Sinds de nieuwe voorwaarden van kracht zijn staat Apple ontwikkelaars toe om één externe link naar de eigen website toe te voegen in hun app, maar daar zitten wel dusdanig veel restricties aan dat dit volgens de Europese Commissie onvoldoende is om te voldoen aan de Digital Markets Acts. 

Apple staat zo’n link namelijk alleen toe als deze is opgemaakt zoals het bedrijf dat zelf wil en brengt gebruikers niet direct naar de website als ze op de link klikken, maar trakteert ze juist op een waarschuwingspagina. Daarnaast mogen ontwikkelaars geen vooraf ingevulde gebruikersdata op de pagina zetten. 

Het grootste probleem is dat Apple nog altijd een commissie rekent, zelfs als er buiten de App Store wordt betaald. Waar die commissie in de downloadwinkel zelf nog dertig procent bedraagt, is deze voor externe aankopen 27 procent. 

Europese Commissie komt een deadline 

Hoewel Apple het dus wel mogelijk maakt om gebruikers via externe links aankopen te laten doen, doet het bedrijf er volgens de Europese Commissie alles aan om dit te ontmoedigen. Volgens Brussel is dat gegeven onvoldoende om te voldoen aan de Digital Markets Act. 

Als Apple de App Store niet binnen dertig dagen aanpast, dan volgen er zogeheten periodieke dwangsommen. Dat is een geldboete die dagelijks, wekelijks of maandelijks terugkeert. De Commissie heeft al laten weten dat deze boetes volledig zijn afgestemd op de diepe zakken van Apple. Met andere woorden: ze zullen niet mals zijn. 

Apple reageert op de acties van de Europese Commissie 

Een woordvoerder van Apple heeft tegenover de website 9to5Mac gereageerd op het besluit van de Europese Commissie. “Er staat niets in de 70 pagina’s tellende beslissing die vandaag is vrijgegeven dat de gerichte acties van de Europese Commissie tegen Apple rechtvaardigt”, laat het bedrijf weten. Het bedrijf spreekt in de reactie over ongekende boetes en vindt dat de Commissie constant de spelregels verandert “en Apple’s maandenlange inspanningen om nieuwe oplossingen te implementeren blokkeert”. 

Zoals Apple al eerder liet weten vindt het bedrijf dat dergelijke regels uiteindelijk slecht zijn voor de consument. “Deze acties vormen een bedreiging voor de privacy en veiligheid van onze gebruikers”, zegt de woordvoerder. “Het is slecht voor innovatie, slecht voor concurrentie, slecht voor onze producten en slecht voor gebruikers”. 

Met andere woorden: Apple is alles behalve blij. Het bedrijf zegt wel in beroep te gaan en met de Commissie in gesprek te blijven “om op te komen voor Europese klanten.” 

Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.