©Bright

©Bright

Duurtest Citroën ë-C3: prima mee te leven, maar...

1Reacties

Onze autotester Rutger rijdt deze maand met de betaalbare Citroën ë-C3. Een instap elektrische auto die te koop is vanaf €25.000. Vandaag nemen we afscheid.

De heilige graal: dat was een elektrische auto van onder de €25.000 een lange tijd. En nu zijn er plots meerdere. Renault bouwt de 5 voor dat bedrag, Hyundai de Inster, BYD de Dolphin Surf, Citroën deze ë C3 en de overige Stellantis merken komen met varianten op deze auto. De Fiat Grande Panda en de Opel Frontera bijvoorbeeld.

Er is dus plots van alles te kiezen in dit prijssegment. En nee, we zijn de Dacia Spring niet vergeten. Maar doordat die auto (net als de Leapmotor T03) niet echt kan snelladen, mogen die wat mij betreft niet meedoen als volwaardige auto’s. Deze Citroën ë C3 die we een maand reden wel. Daar passen vier volwassenen in. Je kunt er zo’n 220 kilometer mee op de snelweg als je wilt (en niet bang bent als de accu aangeeft bijna leeg te zijn). En je hebt 310 liter bagageruimte.

Prima mee te leven, maar...

Deze auto doet me denken aan mijn weinig profetische woorden dat ik nooit een auto van meer dan €2500 zou hoeven kopen nadat ik mijn eerste auto van €2500 had gekocht. Die Subaru Legacy station wagon was ruim, betrouwbaar, had zelfs airco en elektrische ramen en meer zou ik toch nooit echt nodig hebben? De volgende moest cruise control, die daarna moest stoelverwarming. Want de testauto’s die ik voor Bright reed hadden dat ook en ik raakte eraan gewend. En dus… verwend.

De Citroën ë C3 is genoeg auto voor de meeste mensen. Zelfs voor mijn verwende reet was het niet lastig om er vier weken mee te leven. Er kan zelfs een trekhaak achter met 550 kilo trekgewicht. Er zijn dus niet veel redenen om een auto als deze te laten staan. Behalve dan dat de directe concurrent de Fiat Grande Panda is. En die heeft exact dezelfde voordelen, maar ziet er leuker uit. Daar zou ik dus nog even op wachten.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.