©Unsplash

©Unsplash

Meta schokt marketingwereld: AI-advertenties mogelijk dit jaar naar Facebook en Instagram

PRAAT MEE!

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft laten weten dat het bezig is met een AI-tool waarmee het eind dit jaar geautomatiseerde advertenties kan genereren en uitrollen. Dat nieuws verscheen als eerste in The Wall Street Journal en weet de marketingwereld redelijk op z’n kop te zetten.

Het is niet de eerste keer dat Meta AI inzet voor advertenties, al zit er wel een groot verschil in hoe het bedrijf dat doet. Waar kunstmatige intelligentie nu vooral ingezet wordt voor het optimaliseren van reclame, zal het dit later in het jaar willen gebruiken om advertenties te maken. 

Aan de hand van een productfoto en een marketingbudget kunnen bedrijven straks volledige advertenties laten genereren. Van beeld tot video en van tekst tot aan doelgroepbepaling: alles komt in dit geval samen door het gebruik van een AI. Daarnaast zou het bedrijf, volgens bronnen binnen Meta, ook AI kunnen gebruiken om slimme targeting toe te passen. 

Meta schopt reclamebureau’s tegen de schenen 

Hoewel de nieuwe ontwikkelingen voor kleine bedrijven met weinig marketingbudget een uitkomst kunnen zijn, raakt het direct reclame- en mediabureaus. Die zijn op dit moment verantwoordelijk voor het bedenken van campagnes, het inplannen van content en de inkoop voor klanten. 

Dat het een impact heeft op die bedrijven was al direct na de aankondiging te voelen op de beurs. Investeerders verkochten massaal hun aandelen in grote reclamebedrijven. WPP verloor 3 procent, Publicis Groupe 3,9 procent en Havas 3 procent. 

Meta verdient op dit moment 160 miljard dollar per jaar aan advertenties en de inzet van de AI kan dit aanzienlijk vergroten, maar daarvoor zal het de markt wel volledig op zijn kop zetten. 

Lees meer over Meta en mis niets met de Bright-app.