©Bright

Cowboy-klanten wachten al maanden op e-bike, Bright geeft negatief koopadvies
Bright was altijd te spreken over de Belgische fietsenmaker Cowboy. Maar ons positieve koopadvies stellen we nu bij naar negatief, door berichten van lezers die al maanden of hun fiets, onderdelen of reparatie wachten.
Cowboy maakt strak ontworpen e-bikes waar we de afgelopen jaren vaak over te spreken waren bij Bright. Met die fietsen zelf lijken er ook geen structurele problemen te zijn: het ergste is een terugroepactie voor een 'klein' aantal fietsen waarbij het frame kan doorbreken.
Wel is er gedoe met leveringen. Tal van Bright-lezers heeft contact met ons opgenomen omdat zij na maanden nog steeds hun bestelde Cowboy-fiets nog niet ontvangen hebben. In veel gevallen gaat het daarbij om klanten die tijdens de Black Friday-actie eind november hun fiets al hebben besteld. Inmiddels dus meer dan 6 maanden geleden, en nog steeds zonder enig zicht op hun fiets.
Klanten kregen bij bestelling een termijn van twee à drie maanden te zien, maar dat wordt steeds opgeschoven, zo laten zij Bright weten. Als reden wordt de verplaatsing van de fabricage van Cowboy gegeven: de afgelopen jaren werden de fietsen in Hongarije gemaakt, sinds eerder dit jaar worden de e-bikes in Frankrijk in elkaar gezet. Bij dat 'belangrijke keerpunt' in februari beloofde Cowboy dat het zijn e-bikes 'binnenkort binnen een paar dagen' zou kunnen leveren.
Cowboy slecht bereikbaar
Ook in februari was er al sprake van Cowboy-klanten die tot acht maanden zaten te wachten op hun fiets, die zij al volledig betaald hadden. Door het faillissement van VanMoof twee jaar geleden worden zulke klanten natuurlijk zenuwachtig. Destijds waren veel mensen gedupeerd die een fiets hadden besteld, maar die nooit geleverd kregen – en ook het geld niet meer terugkregen. Bright-lezers zijn nu bang dat zij bijvoorbeeld bij de Black Friday-actie geld hebben ingelegd om Cowboy financieel boven water te houden, maar naar hun fiets kunnen fluiten.
En ook de slechte bereikbaarheid van Cowboy is geen goed teken. De klagende Bright-lezers krijgen de klantenservice van Cowboy maar slecht te pakken. Zowel klanten die willen weten waar hun fiets blijft, maar ook klanten die wachten op een reparatie of vervangend onderdeel zitten vast in automatische chats of krijgen bij bellen een bandje te horen. Bij defecten die nog onder de garantie vallen, moeten gebruikers per geval los contact opnemen, met die slecht bereikbare klantenservice dus. En als de service-fietsenmaker in de buurt niet beschikbaar is, moet zij bovenop hun garantie-reparatie verplaatsingskosten betalen voor hun e-bike, van 89 euro per keer.
Bijgesteld koopadvies
Hoewel Bright tot nu toe altijd positief was over Cowboy, zijn we genoodzaakt ons koopadvies bij te stellen. We krijgen te veel negatieve verhalen van lezers binnen om niets te doen.
Daarom is ons koopadvies voorlopig: bestel maar even geen Cowboy, totdat we weten wat er precies aan de hand is. Dat klinkt misschien rigoureus, maar dankzij VanMoof willen we liever het zekere voor het onzekere nemen, juist ook voor e-bikes die wij redactioneel warm hebben aanbevolen.
We hebben Cowboy om opheldering gevraagd over de zeer lange levertijden, de slechte bereikbaarheid van de klantenservice en de financiële gezondheid van het bedrijf. Daarbij bleek het hoofd communicatie van het bedrijf daar niet meer werkzaam. We hebben nog geen reactie van Cowboy ontvangen, krijgen we die wel dan zullen we daar zo snel mogelijk melding van maken.
Meer e-bike-nieuws en mis niets met onze Bright-app.
Ook problemen met een Cowboy-bestelling? Laat het weten in de comments of neem contact op met onze redactie!