©Samsung/Google/Perplexity

©Samsung/Google/Perplexity

Samsung wil mogelijk een open relatie met Google – en kijkt naar deze partner

PRAAT MEE!
Redacteur

Samsung lijkt zijn oog te hebben laten vallen op een andere AI-partner: Perplexity. De Zuid-Koreaanse techgigant slaat wellicht de handen ineen met de Amerikaanse AI-startup om minder afhankelijk te zijn van Google. Maar voorlopig is het eerder een kwestie van een handje vasthouden.

Als je Samsung zegt, dan zeg je Google. De twee techbedrijven bleken tot nu toe dan ook altijd twee handen op één buik. Als het gaat om de software op je smartphone, kon Samsung rekenen op Google - en andersom. En dat merkte je als gebruiker: apps zoals Chrome, Maps, YouTube, Gmail, Drive – de lijst is lang. Des te opvallender is het dus als plots het gerucht rondgaat dat Samsung een andere partner wil voor het aanbieden van uitgerekend AI-functies. Volgens Bloomberg zijn Samsung en Perplexity ver gevorderd in gesprekken over een grote deal.

Google volledig vervangen zal niet snel gebeuren, maar Samsung wil duidelijk eens kijken hoe zo'n samenwerking er in de praktijk uit zou zien – en of die zou werken. De zoektechnologie van Perplexity zou hierdoor mogelijk een prominente plek krijgen op toekomstige Samsung-toestellen. Denk aan een voorgeïnstalleerde app, slimme zoekfunctionaliteit in de Samsung-browser én zelfs een integratie met Bixby, Samsungs digitale assistent die – net als Apple's Siri – al jaren worstelt met relevantie.

Wat is Perplexity ook alweer?

Voor wie de afgelopen jaren vooral zijn tijd heeft doorgebracht met ChatGPT of Claude: Perplexity is ontworpen als een AI-zoekmachine met bronvermelding. Precies, zoals Google's AI-overzichten. En voor de duidelijkheid: het is wel degelijk een directe concurrent van Google – het is niet zo dat de zoekreus op de een of andere manier investeerder is. Perplexity's CEO Aravind Srinivas heeft in het verleden wel gewerkt voor zowel Google als OpenAI, maar is sinds enkele jaren fanatiek met Perplexity aan de slag.

Als twee honden vechten om een been

Terwijl Google en OpenAI onderling vooral lijken te strijden om de nieuwste, meer geavanceerde AI-benchmarks, zou Perplexity zomaar eens de "derde hond" kunnen zijn die er met het figuurlijke been vandoor gaat. Bovendien wil Samsung volgens bronnen niet alleen technologie afnemen, maar ook geld in de startup steken. Naar verluidt doet het bedrijf mee aan een nieuwe investeringsronde van 500 miljoen dollar, waarbij Perplexity wordt gewaardeerd op 14 miljard dollar. Daarmee zou dit voor Perplexity de grootste mobiele samenwerking tot nu toe zijn. Eerder sloot het AI-bedrijf ook al een deal met Motorola.

Ook Apple is geïnteresseerd

Ook Apple heeft onlangs openlijk laten blijken interesse te hebben in Perplexity. Tijdens het grote Google-antitrustproces in de VS liet Apple-topman Eddy Cue zich positief uit over de startup: “We zijn onder de indruk van wat Perplexity doet en zijn met ze in gesprek.” Apple zou de zoektechnologie zelfs als alternatief voor Google Search en ChatGPT in Siri overwegen. Hiermee zou Apple dus minder afhankelijk worden van OpenAI – en zou Perplexity zomaar een soort 'tussenpartner' kunnen zijn, totdat Apple's eigen AI-technologie verder is gevorderd.

Is dit het einde van Android?

De deal is nog niet officieel rond, maar de ambitie is alvast duidelijk: Perplexity moet een standaardoptie worden op de Galaxy S26, die begin 2026 wordt verwacht. En mogelijk blijft het daar niet bij. Ook een bredere samenwerking ligt op tafel. Sterker nog: een nieuw AI-besturingssysteem en een platform voor meerdere AI-assistenten zouden volgens ingewijden niet worden uitgesloten. Met andere woorden: Samsung lijkt met deze deal het water wat aan te voelen, om op basis daarvan verdere stappen te zetten.

Betekent dat het einde van Android? Nou, niet onmiddellijk. Laten we eerlijk zijn: daar is veel meer voor nodig dan alleen een slimme assistent. Denk aan alle apps uit de Google Play Store – die vervang je niet van de ene op de andere dag. Toch zet Samsung wel de toon. En wie weet: als Google afgeleid blijft worden door rechtszaken en als gevolg daarvan zelfs zijn Chrome-browser moet afstaan, blijft er steeds minder over van Google's unieke marktpositie. Tuurlijk, het heeft nog altijd YouTube in handen, maar je weet nooit welke nieuwe speler er opstaat vandaag de dag.

Als een kat in het nauw

Google kondigde recentelijk ook bij ons AI-overzichten aan. Daarbij dekt het woord "overzicht" de lading niet echt: het is eerder een kant-en-klaar antwoord. Toch liep Google tot nu toe nog enigszins achter de feiten aan wat deze functionaliteit betreft, zeker in vergelijking met andere diensten zoals Perplexity en OpenAI. De reden daarvoor ligt in de rol die Google speelt als het aankomt op het leveren van verkeer naar websites. Google's symbiotische relatie met website-eigenaars is met de komst van AI-overzichten op zijn zachtst gezegd onder druk komen te staan.

Google-CEO Sundar Pichai liet onlangs in een interview met The Verge nog maar eens duidelijk blijken dat zijn bedrijf simpelweg niet anders kan dan zijn gebruikers bedienen. Google staat dus voor een dilemma: zowel bezoekers als website-eigenaars tevreden houden. Maar dat lijkt onder de huidige omstandigheden haast onmogelijk. Wie bekend is met de uitdrukking “als een kat in het nauw”, herkent in deze beweging misschien wel de vreemdste sprong die Google in jaren heeft gemaakt.

Volg meer nieuws over Samsung en mis niets met de Bright-app.