©Cowboy

Cowboy erkent onverwachte vertraging bij levering e-bikes, 'in juli op schema'
Cowboy erkent dat klanten inderdaad onverwacht lang moeten wachten op maanden geleden bestelde e-bikes. Vooral mensen die met Black Friday bestelden, wachten erg lang. Cowboy belooft verbetering en zegt in juli al die bestellingen geleverd te hebben.
Als je in november een e-bike bestelt, verwacht die in mei toch wel te hebben. Voor veel Cowboy-klanten is dat niet het geval, en mede daardoor gaf Bright de fietsen van het merk deze week een voorlopig negatief koopadvies. Cowboy heeft nu gereageerd op vragen die we over de situatie hebben gesteld.
De Belgische fietsenmaker erkent dat er inderdaad forse vertragingen zijn, zeker bij de mensen die gebruikmaakten van de Black Friday-korting."Het is onze nummer 1-prioriteit om deze situatie met onze partners op te lossen", aldus een woordvoerder van Cowboy. "De vertragingen zijn voornamelijk te wijten aan onze overgang naar een nieuwe assemblagefaciliteit in Frankrijk, in samenwerking met Re-Cycles", licht het bedrijf toe. Is die overstap straks klaar, dan zal Cowboy wel veel sneller kunnen leveren, belooft de woordvoerder opnieuw.
Openstaande bestellingen snel aan de beurt
Volgens de woordvoerder zijn nu 'ongeveer 50 procent' van de Black Friday-bestellingen geleverd. "We verwachten momenteel het einde van de achterstand eind juni of begin juli op te leveren", aldus Cowboy. "We begrijpen dat dit aanzienlijk langer is dan aanvankelijk gecommuniceerd, en we bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongemak."
Ook weet Cowboy dat klanten slecht contact kunnen krijgen met de klantenservice."Ons team ondervindt momenteel grote aantallen vragen in verband met de vertragingen. We werken aan het verbeteren van onze reactietijden en hebben onlangs ons ondersteuningssysteem verbeterd om routinematige vragen beter af te handelen", stelt de fietsenmaker.
Zal Cowboy omvallen?
We hebben ook gevraagd of Cowboy nog wel financieel gezond is, of dat klanten zich zorgen moeten maken over een omvallend bedrijf. Op zo'n vraag hadden we geen volledig antwoord verwacht: als Cowboy echt wankelt, dan kan het geen paniek gebruiken. Bange klanten die hun geld terug wilden was rond het faillissement van VanMoof destijds ook één van de druppels die de emmer deden overlopen.
Wel zegt Cowboy dat het 'proactieve stappen' heeft ondernomen om zijn financiële positie te versterken. Het bedrijf spreekt van een 'uitdagende macro-economische omgeving', met problemen van een verstoorde toeleveringsketen tot inflatie en een veranderend sentiment onder beleggers.
"We blijven opereren, fietsen leveren, onze rijders ondersteunen en investeren in innovatie", aldus Cowboy. "Hoewel we geen commentaar geven op specifieke financiële details, blijven we ons inzetten voor het opbouwen van een levensvatbaar bedrijf op de lange termijn."
Bright wacht de beloofde verbetering in de levertijden en klantcommunicatie van Cowboy af, waarna we ons koopadvies zullen heroverwegen.
Meer e-bike-nieuws en mis niets met onze Bright-app.