©Bright

©Bright

EV-mythe ontrafeld: ‘elektrische auto is veel te duur’

21Reacties

Jarenlang zijn elektrische auto’s in aanschaf veel duurder geweest dan vergelijkbare benzineauto’s. Dit begint langzaamaan te keren, maar zelfs met een hogere aanschafprijs ben je al snel goedkoper uit. 

De serie En Door! over de staat van elektrisch rijden anno nu maken we in samenwerking met de maker van de Auto van het Jaar 2024 en 2025: Renault. 

Nog niet zo lang geleden was de aanschafprijs van een elektrische auto een stuk hoger dan de niet-elektrische variant, vooral bij nieuwe auto’s maar ook bij tweedehands. Onze auto-journalist Rutger Middendorp rekende in januari van dit jaar nog voor dat je inderdaad duizenden euro’s duurder uit bent bij de aanschaf, maar in het gebruik al snel duizenden euro’s bespaart. In zijn uitgebreide Excel-sheet (tabblad ‘Kosten’) bleek dat je bij 12.000 kilometer per jaar na 5 jaar €2.679 bespaart als je elektrisch rijdt en zelfs €4.537 bij 20.000 kilometer per jaar. Dat is inclusief de wijzigingen in wegenbelasting. 

Waarom is e-rijden goedkoper? 

Dit verschil komt vooral door de kosten per kilometer. Volgens Rutgers berekening betaal je €0,05 per kilometer voor elektrisch rijden en €0,10 per kilometer voor rijden op benzine. Ook heb je bij stroom ‘tappen’ de keuze hoe je dit doet: thuis met dynamische prijzen, een abonnement op een fast charger of alleen op je eigen zonnepanelen. Bij benzine of diesel zijn de keuzes klein; je kan hoogstens naar het buitenland rijden om te tanken en dan nog zijn de verschillen gering. 

Ook de aanschafprijs verschuift 

Sinds kort is er iets opmerkelijks aan de hand: de elektrische instapper is soms goedkoper dan de benzine-instapper. De elektrische Renault 5 is nu te koop vanaf €27.990, maar later dit jaar verschijnt de FIVE-uitvoering voor €25.000. Dit terwijl een instap-Renault Clio zo’n €500 meer kost.  

© Renault 

De goedkoopste Renault 5 kost straks minder dan €25.000

Dat de goedkoopste elektrische auto op dit moment €25.000 kost is een flinke prijsdoorbraak, zeker omdat alle instapmodellen van alle merken de afgelopen jaren juist flink duurder zijn geworden. Dit komt omdat er steeds meer eisen gesteld worden aan de veiligheid. Ook zijn verkeersbordherkenning en lane keeping aid verplicht geworden. Dat maakt auto’s duurder. Maar je hebt dus ook standaard meer luxe en meer veiligheid.  

De prijsstijging bij brandsstofauto’s is nog een stuk groter dan bij elektrisch. Belangrijke reden is de BPM, oftewel aanschafbelasting, die uitgaat van autonome vergroening. Elk jaar zou een auto minder CO2 moeten uitstoten en daar betaalt de koper voor. Kijk naar de BPM op een Clio TCe90 met 118 gram CO2 uitstoot uit 2020 tegenover dezelfde Clio in 2025, betaalde je toen €2.186 en nu €5.504. 

Dat gaan we in steeds meer segmenten zien, niet alleen bij de goedkopere auto's. Dus zelfs als jij je dus blind staart op de aanschafprijs, kun je steeds vaker beter voor elektrisch gaan.