©Bright

Duurtest Skoda Elroq 85: de kennismaking
Onze autotester Rutger test deze maand de Skoda Elroq 85. Een auto die als warme broodjes over de toonbank gaat in Nederland. Deze week maken we kennis.
Deze maand staan er twee testauto’s voor de deur: de Lancia Ypsilon BEV en de Skoda Elroq 85. Waarom twee? Omdat de stroom aan nieuwe modellen inmiddels zo hard gaat dat eentje per maand eigenlijk niet meer genoeg is. De Elroq kunnen we simpelweg niet laten staan. Het is precies zo’n auto die het in Nederland enorm goed doet. Sterker nog: in mei was het de bestverkochte auto van ons land. Meer dan duizend registraties in één maand.
Waarom? Omdat hij precies dat fijne midden van de markt raakt. Deze versie, met de grote 77 kWh-accu, kost net geen €43.000. Daarvoor krijg je 470 liter bagageruimte en genoeg plek achterin. Voor drie mille minder dan de grotere broer, de Enyaq, koop je een auto die voor de meeste mensen meer dan genoeg is. En als je genoegen neemt met de kleinere 60 kWh-accu, rij je al weg voor net geen €35.000.
Opties als scheppen in de snoepwinkel
Maar let op: de prijs omhoog schroeven is kinderlijk eenvoudig. Een trekhaak? €1.000. Warmtepomp? €1.100. Een winterpakket met stoelverwarming, driezone airco en voorruitverwarming? Nog eens €1.000. De auto waarin wij rijden? Die kost inmiddels… schrik niet… €51.000. En het kan nog gekker: als je helemaal losgaat met opties tik je zomaar €58.000 aan, zonder dat je de extra krachtige RS versie hebt genomen.
En het zijn gemene opties, hè. Stoelverwarming is eigenlijk gewoon heel fijn. Een warmtepomp kan je op weg naar de wintersport zomaar een laadstop schelen. Een geheugenfunctie op de elektrische stoelen is pure luxe als je de auto deelt. Kortom: het is moeilijk om hem ‘kaal’ te testen, terwijl dat juist interessant zou zijn. Hoe goed is een Elroq van €45.000 zonder al te veel opsmuk?
Alles een optie
Eén ding staat vast: het is een prettige auto om naar te kijken. Hij heeft dezelfde neus als de vernieuwde Enyaq, maar dan met een wat kortere achterkant. Zelfs de 1-na-goedkoopste uitvoering staat al op 19 inch lichtmetalen velgen en LED-verlichting is standaard. Het fraaie interieur met oranjerode gordels waar wij nu in rijden? Dat is helaas geen standaarduitrusting.
De komende weken probeer ik door alle extra’s heen te prikken en de auto te beoordelen op waar het écht om gaat: rijgedrag, comfort, aandrijflijn, laadsnelheid en – uiteraard – de typisch slimme Skoda-oplossingen.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.